• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » اهل بيت علیهم السلام » حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۳/۱/۳۱ ۱۵:۳۲ 1369 مرتبه خوانده شده
اگر هنر را به خلق زیبایی معنی کنیم و یا اگر هنر را در کار و حرفه توأم با زیبایی تعریف کنیم و یا اگر هنر را به شکل دادن به اشیاء بر اساس مقارنت و تعادلی تماشایی تعریف کنیم و اگر از مصادیق هنر شیوایی گفتار در نثر گویی و انضباط کلام در شعر گویی، تمرین و زیبانویسی و کارهای دستی را نام برد، همه وجه را می توانیم در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها پیدا کنیم.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۳/۱/۳۱ ۱۵:۱۴ 1225 مرتبه خوانده شده
بین کسانی که فاطمه زهرا علیها السلام را می‌شناسند و دوست می‌ دارند، با آنان که چنین نیستند،‌ تفاوت بزرگی وجود دارد. این شناخت و محبت تأثیر زیادی بر عمیق ترین لایه‌های وجودی انسان به جا می‌گذارد و مانع از آن می‌شود که انسان به وادی برخی از اشکالات روانشناختی یا فکری حتی نزدیک هم نشود. در این جا به یکی از تأثیراتی که ارتباط با صدیقه طاهره علیها السلام به طور خاص بر زنان می‌گذارد، توضیح می‌دهیم.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۱۰ ۱۷:۴۶ 1343 مرتبه خوانده شده
چنان كه در منابع تاریخی معتبر آمده فدك مجموعه ‌ای از باغات و مزارعی بود در اطراف مدینه كه پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله آن را به صلح از یهودیان خیبر گرفته و به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشید.(1)
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۱۰ ۱۷:۳۶ 1541 مرتبه خوانده شده
با این که اذکار وارد شده در منابع اسلامی از آن جهت كه ذكر خداوند متعال هستند داراى فضیلت مى باشند و موجب پاکی دل و جلای روح می شوند اما بعضی از آن ها بر بعضی دیگر برتری داده شده اند. در این میان تاكید شیعه بر افضل بودن تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام دلیل دیگرى دارد و آن این است كه این تسبیح منسوب به دختر گرامى پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یعنى حضرت فاطمه علیها السلام مى باشد و آن حضرت تا آخرین لحظات حیات بر انجام آن مداومت داشته و در هیچ حال آن را ترك نمى كرده است. در این نوشتار به برخی از اسرار و برکات این ذکر ملکوتی خواهیم پرداخت.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۱۰ ۱۷:۰۰ • به روز شده: : ۱۳۹۲/۲/۱۰ ۱۷:۰۱ 1257 مرتبه خوانده شده
مزیتى كه رسول خاتم و آل مطهرش صلوات الله علیهم در كیفیت خلقت نسبت به عموم بشر دارند مقام ولایت آنان را ثابت مى كند، زیرا بدون داشتن آن مقام شامخ دارا بودن این امتیاز مخصوص ‍ در آفرینش امكان ندارد، و از این مطلب ، افضلیت آنان بر جمیع مخلوقات استفاده مى شود.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۱۰ ۱۶:۴۹ 1296 مرتبه خوانده شده
برانگیخته شدن و رستاخیز از لحظات بسیار سخت و وحشت ناك آینده بشر است، زمانى كه معصومان همواره بدان مى اندیشیده و گاه از خوف آن بی هوش مى شدند.

بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز چنین بود و بیشتر بدین زمان مى اندیشید، فكر زنده شدن ، عریان بودن انسان ها در قیامت ، عرضه شدن به محضر عدل الهى و... او را در اندوه فرو مى برد.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۱۰ ۱۶:۳۳ 1318 مرتبه خوانده شده
گرچه قرآن كریم ابراهیم علیه‌السلام را به ‌عنوان پدر امت اسلامی معرفی می‌نماید و می فرماید:

«ملة أبیكم إبراهیم»(1) اما در فرمایشات پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله خود آن بزرگ وار به ‌عنوان پدر امت معرفی شده است :

« أنا و علی أبوا هذه الأمة » (2)
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۲/۲۳ ۱۸:۴۰ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۱/۱ ۲۱:۰۷ 1597 مرتبه خوانده شده
ضمن روایات فراوانی آمده است که اساس و علت خلقت، اهل بیت علیهم السلام هستند. خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «اگر تو نبودی، افلاک را خلق نمی کردم»؛ و رسول گرامی اسلام خطاب به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: «اگر تو نبودی خداوند زمین و آسمان را خلق نمی کرد».

در روایات ذکر شده است بعد از هبوط حضرت آدم به زمین و ناله و زاری کردن او، خداوند کلماتی را به وی آموخت و افرادی را به حضرت معرفی کرد که آن ها را علل خلقت هستی معرفی نمود.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۲/۲۳ ۱۸:۳۹ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۱/۱ ۲۱:۰۰ 1463 مرتبه خوانده شده
در بررسی ابعاد شخصیّت حضرت زهرا علیهالسلام، موضوع تولّد ایشان یكی از جنبه‌های رازگونه و پیچیده‌ای می ‌باشد كه دارای فرآیند طولانی الهی بوده است. همان‌گونه كه زندگی كوتاه دنیوی آن بانو هنوز سرشار از ناگفته‌های زیاد است و نامعلوم بودن مدفن شریف او سال‌هاست دل عاشقان را داغدار ساخته و قدرش هم چون قبرش ناشناخته مانده، تولّد او نیز سِرِّ غامض و سر به مُهری است كه فقط نكاتی از آن، از طریق سخنان فرزندان بزرگ وارش به ما رسیده و برای شنیدن همین نكات هم، ظرف ذهن ما بسی كوچك و كم‌ حجم است.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۲/۲۳ ۱۸:۰۲ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۱/۱ ۲۰:۴۵ 1470 مرتبه خوانده شده
در مقام بیان عظمت اهل بیت علیهم السلام خصوصا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و بركات وجودی آن بزرگ واران چه می‌توان گفت، و از كجا باید شروع كرد؟ آن‌هایی كه خداوند متعال، عالم را به واسطه وجود ایشان خلق فرموده است، آن جا كه رسول خدا صلوات الله علیه وآله فرمود:

«لَوْ لَا نَحْنُ مَا خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ آدَمَ‏ وَ لَا حَوَّاءَ وَ لَا الْجَنَّةَ وَ لَا النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ لَا الْأَرْض» (1)

و یا حضرت امیر المؤمنین علیه السلام در آن مرقومه‌ای كه به معاویه مرقوم نمودند می‌فرماید:

«فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ‏ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا» (2)
بدون نظر