• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.

درخششی خیره کننده در صحرای محشر

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۱۰ ۱۶:۴۹1296 مرتبه خوانده شده
برانگیخته شدن و رستاخیز از لحظات بسیار سخت و وحشت ناك آینده بشر است، زمانى كه معصومان همواره بدان مى اندیشیده و گاه از خوف آن بی هوش مى شدند.

بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز چنین بود و بیشتر بدین زمان مى اندیشید، فكر زنده شدن ، عریان بودن انسان ها در قیامت ، عرضه شدن به محضر عدل الهى و... او را در اندوه فرو مى برد.
فرشتگان پا در رکاب بانو

حضرت امیر علیه السلام می فرماید:

روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله نزد فاطمه رفت و آن بانو را محزون یافت . به فاطمه فرمود:

دختر عزیز من! سبب غم و اندوه تو چیست ؟

فاطمه گفت: روز محشر و برهنگى مردم به خاطرم آمد.

رسول خدا فرمود: آرى دخترم ! آن روز، روز بسیار بزرگى است. اما جبرییل از سوى خداوند برایم خبر آورد من اولین كسى هستم كه بر انگیخته مى شوم، سپس ‍ ابراهیم و آن گاه همسرت على بن ابى طالب علیه السلام پس از آن خداوند جبرییل را همراه هفتاد هزار فرشته به سوى تو مى فرستد. وى هفت گنبد از نور بر فراز آرام گاهت بر قرار مى سازد. آن گاه اسرافیل لباس هاى بهشتى برایت مى آورد و تو آن ها را مى پوشى .

فرشته دیگرى به نام زوقاییل مركبى از نور برایت مى آورد كه مهارش از مروارید درخشان و جهازش از طلا. تو بر آن مركب سوار مى شوى و زوقاییل آن را هدایت مى كند.

در این حال هفتاد هزار فرشته با پرچم هاى تسبیح پیشاپیش تو راه مى سپارند. اندكى كه رفتى ، هفتاد هزار حور العین در حالى كه شادمانند و دیدارت را به یك دیگر بشارت مى دهند، به استقبالت مى شتابند، به دست هر یك از حوریان منقلى از نور است كه بوى عود از آن بر مى خیزد... آن ها در طرف راستت قرار گرفته همراهت حركت مى كنند هنگامى كه به همان اندازه از آرام گاهت دور شدى، مریم دختر عمران همراه هفتاد هزار حور العین به استقبالت مى آید و بر تو سلام مى گوید، آن ها سمت چپ قرار مى گیرند و همراهت حركت مى كنند. آن گاه مادرت خدیجه ، اولین زنى كه به خدا و رسول او ایمان آورد، همراه هفتاد هزار فرشته كه پرچم هاى تكبیر در دست دارند، به استقبالت مى آیند، وقتى به جمع انسان ها نزدیك شدى ، حوا با هفتاد هزار حور العین به همراه آسیه دختر مزاحم نزدت مى آید، و با تو ره سپار مى شود.

چشم فرو بندید

فاطمه جان ، هنگامى كه به وسط جمعیت حاضر در قیامت مى رسى ، كسى از زیر عرش پروردگار به گونه اى كه تمام مردم صدایش را بشنوند، فریاد مى زند: چشم ها را فرو پوشانید و نظرها را پایین افكنید تا صدیقه فاطمه ، دخت پیامبر صلى الله علیه و آله و همراهانش عبور كنند.

پس در آن هنگام هیچ كس جز ابراهیم خلیل الرحمن و على بن ابى طالب و... به تو نگاه نمى كنند.


بر فراز منبری از نور

آن گاه منبرى براى تو نصب مى شود كه هفت پایه داشته باشد، در میان هر پایه تا پایه دیگرى صف هایى از ملایكه ایستاده اند، علم هایى از نور در دست خواهند داشت .حوریه ها در طرف چپ و راست منبر تو صف مى كشند. نزدیك ترین زنان از طرف چپ به تو حوا و آسیه خواهند بود.


صحنه ای شگفت انگیز

هنگامى كه بر فراز منبر روى ، جبرییل از طرف خداوند سبحان نزد تو مى آید و مى گوید:

اى فاطمه ! حاجت خویشتن را بخواه ! تو خواهى گفت : پروردگارا! حسن و حسینم را به من نشان بده ! حسنین در حالى نزد تو مى آیند كه خون از رگ هاى گردن حسین فرو مى ریزد.

حسین مى گوید: بارخدایا! امروز حق مرا از آن افرادى كه به من ظلم و ستم كردند بگیر.

در همین زمان است كه دریاى غضب حضرت پروردگار به جوش مى آید، براى غضب خداوند است كه ملایكه و جهنم نیز به خروش مى آیند. جهنم نعره مى زند و زبانه مى كشد و به صحراى محشر مى آید... ، آن گاه خداوند قهار به زبانه آتش دستور مى دهد كشندگان حسین را در بر گیر و جمع كن ... آتش به فرمان پروردگار عمل كرده ، همه آن ها را بر مى چیند.

دست گیری از شیعیان و دوستان

پس از این جریان جبرییل به تو مى گوید: حاجت خود را بخواه ! تو مى گویى : پروردگارا! من شیعیان خود را مى خواهم . خداوند رئوف مى فرماید: من گناه آنان را آمرزیدم . تو مى گویى : بارخدایا! من شیعیان خود و دوستان ایشان را مى خواهم .

خداوند سبحان مى فرماید: برو هر كدام از آنان را كه دست به دامن تو شود، او را وارد بهشت كن !

در آن روز عموم خلایق آرزو مى كنند: كاش از شیعیان و دوستان فاطمه بودند!

آن گاه تو با شیعیان و دوستان و فرزندان خویشتن و شیعیان على در حالى حركت مى كنید كه خوف و بیم آنان برطرف شده باشد، عورت هاى ایشان پوشیده شده ، سختى هاى قیامت بر ایشان آسان مى شود و از هول و ترس هاى قیامت به آسانى خواهند گذشت ، در آن روز مردم عموما دچار ترس مى شوند ولى ایشان نمى ترسند، مردم عموما در آن روز تشنه اند ولى ایشان سیراب خواهند بود.


بر آستانه بهشت

آن زمان كه نزدیك در بهشت مى رسى تعداد دوازده هزار حوریه به استقبال تو مى شتابند، آن حوریه ها قبل از تو از كسى استقبال ننموده اند: ظرف هایى از نور در دست دارند، و بر ناقه هایى از نور سوارند كه جهاز آن ها از طلاى زرد و یاقوت خواهد بود. مهار آن ها از مروارید تازه ، ركاب آن ها از زبرجد سبز، در میان جهاز هر ناقه اى یك بالش از سندس و استبرق بهشتى مى باشد.

و چون وارد بهشت شوى عموم اهل بهشت مسرور و خوشحال مى شوند و به یك دیگر بشارت مى دهند.


منزلگاه جاوید

براى شیعیان تو خانه هایى از جواهر الوان بر فراز ستون هایى از نور نصب مى نمایند، آنان در آن هنگامه اى كه مردم مشغول حساب باشند از آن خانه ها غذا مى خورند، شیعیان تو وقتى داخل شوند دایما به نعمت هاى بهشتى متنعم خواهند بود. عموم پیامبران از آدم تا خاتم به زیارت تو مى آیند.

دو مروارید هست كه از یك رشته به وجود آمده اند، یكى از آن ها سفید و دیگرى زرد رنگ است ، در هر یك از آن ها هفتاد هزار قصر و در هر قصرى هفتاد هزار خانه مى باشد.

آن قصرهاى سفید منزل ما و شیعیان خواهند بود، قصرهاى زرد منزل ابراهیم و آل ابراهیم است.


اولین سخن در بهشت

سلمان فارسى از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله چنین روایت كرده است : هنگامى كه حضرت فاطمه علیها السلام داخل بهشت مى شود و در آن چه خداوند برایش مهیا كرده مى بیند، این آیه را تلاوت مى كند:

«بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذى اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور الذى أحلنا وار المقامة من فضله» ؛ ستایش و سپاس ویژه خدایى است كه اندوهمان را زدود. به درستی كه پروردگار ما آمرزنده و پاداش دهنده است، پروردگارى كه در سایه بخشش خود ما را به بهشت و اقامت گاه مان فرود آورد.

منابع:

ترجمه و تحقیق از جلد 43 بحارالانوار ، زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام، علامه محمد باقر مجلسی، مترجم و محقق: محمد روحانی زمان آبادی.

فاطمه علیهاالسلام، الگوى حیات زیبا، محمدجواد مروجى طبسى.

منبع: سایت تبیان
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  حضرت  فاطمه  زهرا  محشر 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
7 - 0 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه