• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » اولیاء الله » حضرت معصومه سلام الله علیها
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۶/۱۶ ۱۴:۳۷ 1367 مرتبه خوانده شده
اقیانوس رحمت و لطف پیامبر و اهل بیت ایشان صلوات الله علیهم را کرانه ای نیست . باب عنایات آن خاندان رحمت همواره گشوده و مفتوح بوده و هر کس می تواند بدان درگاه الهی روی آورد.

خود آموخته اند؛ که هر که به نزد آنان آید نجات یابد و هر که به درگاه آنان روی نیاورد هلاک می گردد.

من اتاکم نجی و من لم یأتکم هلک(1)
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۶/۲۸ ۱۸:۰۸ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۱/۴ ۲۱:۴۱ 1352 مرتبه خوانده شده
امشب را باید شاد بگذرانیم، به میمنت هبوطی عظیم، به مبارکی تولّد دختری آن چنان مطهّر و بزرگ که پس از ده ها سال، تنها کسی است که خاطره مادری چون فاطمه علیها السلام را حیات خواهد بخشید.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۶/۲۸ ۱۷:۵۹ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۱/۴ ۲۱:۳۵ 1416 مرتبه خوانده شده
یکی از دغدغه های انسان های مومن سعادت اخروی است. از سعادت اخروی انسان، اهل بهشت بودن است. این که سرانجام کار، متنعم بودن در نعمت های بهشتی باشد. برای رسیدن به این مهم راه کارهای بسیاری در قرآن و روایات آمده است.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۶/۲۷ ۲۱:۵۳ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۱/۴ ۲۱:۲۹ 1603 مرتبه خوانده شده
در عرف مذهبی ایرانیان زیارت در معنای رفتن به بارگاه بزرگان دین به کار می رود. این کلمه در سخنان امامان علیهم السلام معنایی وسیع تر دارد. معنای زیارت در فرمایشات ائمه علیهم السلام نزدیک به معنای لغوی این واژه (1) بوده، می توان لااقل چهار کاربرد برای آن یافت. زیارت خداوند (2) و زیارت خانه خدا دو کاربرد این کلمه است. سومین کاربردی که روایات فراوانی را نیز شامل می شود زیارت برادر ایمانی است.(3) چهارمین کاربرد زیارت، همان معنای رایج در ذهن فارسی زبانان است: رفتن به بارگاه معصومین علیهم السلام. باید به خاطر داشت که در این کاربرد نیز معنای لغوی کلمه مد نظر ائمه علیهم السلام بوده است؛ کسی که به زیارت امام معصوم می رود، در واقع به دیدن آن بزرگ وار رفته است.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۰/۷/۸ ۱:۰۰ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۲۱:۱۲ 1821 مرتبه خوانده شده
احتمالات و نظریات مختلفی برای ازدواج نکردن آن حضرت بیان شده است که به برّرسی و صحت و سقم هر یک می‌پردازیم.


1. وصیّت موسی بن جعفر(علیه السلام)

یکی از احتمالات که در واقع یکی از پاسخ‌ها به پرسش فوق است، این است که خود حضرت موسی بن جعفر به دخترانش وصیت کرده تا ازدواج نکنند!

ابن واضح یعقوبی طرف دار این نظریه است. سخن او در این باب چنین است: موسی بن جعفر را هیجده پسر و 23 دختر، پسران عبارت بودند از : علی‌رضا، ابراهیم، عباس، قاسم، اسماعیل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، عبیدالله، حمزه، زید، عبدالله، اسحاق، حسین، فضل و سلیمان.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۰/۷/۷ ۱۵:۲۰ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۲۰:۵۸ 1337 مرتبه خوانده شده
در جامعه اسلامی زن نخبه می‌تواند با حفظ عفاف استعدادهای خود را بروز دهد . الگوی دختر نخبه در جامعه اسلامی حضرت معصومه (سلام الله علیها) است.

عرض ادب و ارادت به ساحت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در حقیقت مبین این نکته است که ما اسوه و الگوی خود را در این شخصیت‌های متعالی جستجو کنیم، زنان و دختران متدین و دانشمند در جامعه اسلامی ما مثل بارز این الگوگیری هستند.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۰/۷/۷ ۱۵:۲۰ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۲۰:۴۸ 1698 مرتبه خوانده شده
به درستی كه از برای خداوند تعالی حرمی است كه او مكه است، و از برای حضرت رسول صلی الله علیه وآله حرمی است كه او مدینه است، و از برای حضرت امیرالمومنین علیه السلام حرمی است كه او كوفه است، و از برای ما اهل بیت حرمی است كه او قم است. زود است دفن شود در او زنی از فرزندان من كه اسم او فاطمه است:«من زارَها وَجَبت له الجنّة؛ كسی كه زیارت كند او را، بهشت بر او واجب است».
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۰/۷/۷ ۱۵:۱۰ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۲۰:۴۵ 1307 مرتبه خوانده شده
یكى از معتقدات شیعه و از مباحث كلامى، موضوع شفاعت است كه اصل آن از قرآن كریم به خوبى استفاده مى‏شود.پیروان مكتب تشیّع و دادادگان خاندان پیغمبر علیهم‏السّلام با اتكاى به آیات كریمه قرآنى و روایات شریفه، این موضوع را حتمى دانسته و بدان اعتقاد قلبى دارند.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۰/۷/۷ ۱۵:۱۰ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ۲۰:۴۳ 1636 مرتبه خوانده شده
در تاریخ آمده است که مامون عباسی در سال دویست هجری قمری حضرت امام رضا علیه السلام را از مدینه به مرو طلبید و آن حضرت به دنبال این جریان از مدینه به سوی مرو آمدند. خواهر آن حضرت فاطمه معصومه در سال دویست و یک به خاطر اشتیاق ملاقات برادرش از مدینه به جانب مرو حرکت کرد و چون به ساوه رسید بیمار شد. در این هنگام پرسش کرد که از این جا تا قم چه مقدار مسافت است؟ ده فرسخ. حضرت خادم خود را فرمود که مرا به جانب قم ببر و بدین ترتیب خادم، حضرت معصومه را به قم آورده و در منزل موسی بن خزرج فرود آورد.(1) چرا حضرت درخواست کردند تا ایشان را با وجود کسالت شدید به قم ببرند؟ چه رازی در این مطلب نهفته است؟ مگر قم چه ویژگی هایی داشت؟ ایشان از اباء و اجدادشان در فضیلت قم چه شنیده بودند؟
بدون نظر