• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه ذی الحجه » یازدهم ذی الحجه مصادف با روز نوشتن دعای صباح و افشای سرّ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) توسط عایشه و حفصه

یازدهم ذی الحجه مصادف با روز نوشتن دعای صباح و افشای سرّ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) توسط عایشه و حفصه

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۷/۲۳ ۲۰:۳۹2187 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه ذی الحجه
روز نوشتن دعای صباح
در این روز امیرالمومنین علیه السلام به تعلیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دعای شریف صباح را به دست مبارک خود نوشتند.(1)
افشای سرّ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم توسط عایشه و حفصه

در یازدهم ذی الحجه سال دهم هجری قمری در حجه الوداع پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به حفصه سرّی را بیان فرمود و به او متذکر شدند، اگر این سرّ را با کسی بازگو کنی، لعنت خداوند و ملایکه و تمامی مردم بر تو باد. حفصه بلافاصله آن سرّ را برای عایشه بازگو کرد و عایشه هم آن را برای ابوبکر گفت. ابوبکر عمر را هم در جریان قرار داد. جبرییل امین، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم را از توطئه افشای سرّ خبر داد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حفصه را طلاق داد ولی بعدا با اصرار بعضی افراد رجوع فرمود.(2)

آیات ابتدایی سوره تحریم به شدت در مذمت عایشه و حفصه نازل شد: اگر شما (همسران پیامبر) از کار خود توبه کنید(به نفع شما ست) زیرا دل هایتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهید(کاری از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور او ست و همچنین جبرییل و مومنان صالح و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند. امید است که اگر او شما را طلاق دهد، پروردگارش به جای شما همسرانی بهتر برایش قرار دهد. همسرانی مسلمان، مومن، متواضع، توبه کار، عابد، هجرت کننده، زنانی غیر باکره و باکره.(3) از عمر بن خطاب سوال کردند: مراد از این دو زن در سوره تحریم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را اذیت کردند چه کسانی هستند؟ عمر گفت: مراد عایشه و حفصه است.(4)

---------------------------

منابع:

1-بحار الانوار،ج91،ص247.
2-وقایع الشهور،ص229. تفسیر طبری،ج5،ص172.
3-سوره تحریم،آیات3و4.
4-صحیح بخاری،ج6،ص192. بحار الانوار،ج22،ص232.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۷/۸ ۱۸:۴۹
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
0 + 1 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه