• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » مقاله » ولایت بنیادی ترین عنصر دین 2

ولایت بنیادی ترین عنصر دین 2

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۲۱:۲۳2705 مرتبه خوانده شده1 نظرمنتشر شده در شاخه: مقاله
ابن شهر آشوب متذکر این موضوع می شود و می فرماید : زمانی که این آیه نازل شد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله دست علی علیه السلام را گرفتند و فرمودند :

فلما نزلت هذه الآية أخذ النبي ص بيد علي فقال من كنت مولاه فعلي مولاه(المناقب- جلد1- صفحه21)
در مصادر تحقیقی ما همچون اصول کافی نیز چنین آمده است :

فَلَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ حَجَّةِ الْوَدَاعِ نَزَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ فَنَادَى النَّاسَ فَاجْتَمَعُوا وَ أَمَرَ بِسَمُرَاتٍ فَقُمَّ شَوْكُهُنَّ ثُمَّ قَالَ ص يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ وَلِيُّكُمْ وَ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ (الکافی- جلد1- صفحه 295)

حسان ابن ثابت ، صحابی بزرگ وار رسول اکرم صلی الله علیه و آله پس از تبلیغ ولایت امام علی علیه السلام و امر بیعت با او توسط حضرت رسول صلی الله علیه و آله ،شعری را سروده است که دال، بر تاییید همین موضوع می باشد ، او می گوید :

قول حسان بن ثابت على ما جاء به الأثر أن رسول الله ص لما نصب عليا ع يوم الغدير للناس علما و قال فيه ما قال استأذنه حسان بن ثابت في أن يقول شعرا في ذلك المقام فأذن له فأنشأ يقول :

يناديهم يوم الغدير نبيهم
بخم و أسمع بالنبي مناديا
يقول فمن مولاكم و وليكم
فقالوا و لم يبدوا هناك التعاديا
إلهك مولانا و أنت ولينا
و لن تجدن منا لك اليوم عاصيا
فقال له قم يا علي فإنني
رضيتك من بعدي إماما و هاديا
فمن کنت مولاه فهذا ولیه
فکونوا له انصار صدق موالیا
هنالک دعااللهموال ولیه
وکن للذی عادا علیا معادیا

فلما فرغ من هذا القول قال له النبي ص لا تزال يا حسان مؤيدا بروح القدس ما نصرتنا بلسانک . (روضه الواعظین(محمد ابن حسن فتال نیشابوری (وفات 508 هق))- جلد1- صفحه103_ الفصول المختار (شیخ مفید(588-489))-صفحه290).

پس از ابلاغ امر ولایت علی علیه السلام توسط رسول اکرم صلی الله علیه و آله به عنوان ولی امت اسلامی بعد خود، بسیاری از صحابی خاص حضرت رسول صلی الله علیه و آله جلو آمده و به علی علیه السلام تبریک گفته و بر ولایت و زعامت ایشان بعد از حضرت رسول صلی الله علیه و آله اقرار نمودند، از آن جمله عمر ابن خطاب رضی الله عنه می باشد که گفت :

بخ بخ یا علی ،اصبحت مولای ومولی کل امتی .

و أظهر عمر بذلك سرورا كاملا و قال فيما قال بخ بخ لك يا علي أصبحت مولاي و مولى كل مؤمن و مؤمنة و استأذن حسان رحمه الله في الإنشاد فأذن له فأنشد

يناديهم يوم الغدير نبيهم
بخم و أسمع بالرسول مناديا... (کشف الغمه (علی ابن عیسی اربلی (متوفی 693 هق))- جلد1- صفحه237).

قال أبو هريرة من صام يوم ثمانية عشر من ذي الحجة كتب الله له صيام ستين شهرا و هو يوم غدير خم لما أخذ رسول الله ص بيد علي بن أبي طالب ع و قال أ لست أولى بالمؤمنين قالوا نعم يا رسول الله قال من كنت مولاه فعلي مولاه فقال له عمر بخ بخ يا علي بن أبي طالب أصبحت مولاي و مولى كل مسلم فأنزل الله تعالى الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي (روضه الواعظین (محمد ابن فتال نیشابوری(متوفی508 هق)-جلد2- صفحه350)

الفصل الثالث و العشرون في قوله تعالی لموضع ما جعل النبي ص بقوله من كنت مولاه فعلي مولاه و شهادة عمر عند ذلك بقوله بخ بخ لك يا ابن أبي طالب و قال يا علي أصبحت مولاي و مولى كل مؤمن و مؤمنة و في الصحاح مولى كل مؤمن و مؤمنة(العمده(ابن بطریق ،یحیی بن حسن حلی (600-533))-صفحه197).

پس از بیان این مختصر در مورد واقعه غدیر و ابلاغ ولایت و وصایت علی ابن ابی طالب علیه السلام ،به این نتیجه می رسیم که موضوع ولایت از اهم موضوعات معارفی و عقیدتی محسوب می شود و اگر این موضوع توسط حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله ابلاغ نمی گشت ، بعد رسالتی ایشان ابتر می ماند و تمام زحمات ایشان فنا می گشت .

البته شرح این ماجرا و تبیین جای گاه ولایت در دین مجالی دیگر می طلبد و این مقاله فقط در صدد تبیین اصل ولایت ،به عنوان عنصر بنیادی دین می باشد.

ادله اثبات عنصر ولایت و بنیادی بودن آن ، منحصر به اخبار واقعه غدیر نمی باشد، بلکه دلایل عقلی و نقلی دیگری در باب اثبات این موضوع مود استدلال قرار گرفته ،که جا دارد در این مجال به بیان یکی از دلایل نقلی در باب اثبات این موضوع بپردازیم :

روایات مستفیض و متواتری وجود دارد که مبنای اسلام را پنج چیز معرفی می کند .

ثقه الاسلام کلینی رضی الله عنه با سند صحیح ازفضیل ابن یسار و او ازامام باقر علیه السلام نقل میکند که آن حضرت فرمودند :
أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ(الکافی- جلد2- صفحه18).

و با سندی دیگر از ابی حمزه از امام باقر علیه السلام روایت می کند که آن حضرت فرمودند:

حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ الزِّيَادِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ(الکافی- جلد2- صفحه18).

و نیز با سندی دیگر از عبد الحمیدابن ابی العلاء ،از امام جعفر ابن محمدالصادق علیه السلام روایت می کند که ایشان فرمودند :

مضمون این حدیث به تواتر از محدثین و روات بزرگ وار دیگری نیز نقل شده است ، از آن جمله امام المحدثین شیخ مفید رضی الله عنه از ابی حمزه ثمالی ،از امام باقر علیه السلام روایت می کند که آن حضرت فرمودند :

قال أخبرني أبو القاسم جعفر بن محمد بن قولويه رحمه الله قال حدثني أبي عن سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسن بن محبوب عن أبي حمزة الثمالي عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر ع قال بني الإسلام على خمسة دعائم إقام الصلاة و إيتاء الزكاة و صوم شهر رمضان و حج البيت الحرام و الولاية لنا أهل البيت (الامالی للمفید- صفحه353).

از مجموع روایات مذکور می توان این برداشت را نمود که عنصر ولایت ، از عناصر پنج گانه دین به حساب می آید .

حدیث صحیح زراره نیز موید این موضوع و برداشت می باشد .

زراره از امام باقر علیه السلام روایت می کند که آن حضرت فرمودند :

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّلْتِ جَمِيعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِنَّ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِي يَلِي ذَلِكَ فِي الْفَضْلِ فَقَالَ الصَّلَاةُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الصَّلَاةُ عَمُودُ دِينِكُمْ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِي يَلِيهَا فِي الْفَضْلِ قَالَ الزَّكَاةُ لِأَنَّهُ قَرَنَهَا بِهَا وَ بَدَأَ بِالصَّلَاةِ قَبْلَهَا وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الزَّكَاةُ تُذْهِبُ الذُّنُوبَ قُلْتُ وَ الَّذِي يَلِيهَا فِي الْفَضْلِ قَالَ الْحَجُّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَحَجَّةٌ مَقْبُولَةٌ خَيْرٌ مِنْ عِشْرِينَ صَلَاةً نَافِلَةً وَ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَيْتِ طَوَافاً أَحْصَى فِيهِ أُسْبُوعَهُ وَ أَحْسَنَ رَكْعَتَيْهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ قَالَ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ وَ يَوْمِ الْمُزْدَلِفَةِ مَا قَالَ قُلْتُ فَمَا ذَا يَتْبَعُهُ قَالَ الصَّوْمُ قُلْتُ وَ مَا بَالُ الصَّوْمِ صَارَ آخِرَ ذَلِكَ أَجْمَعَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَفْضَلَ الْأَشْيَاءِ مَا إِذَا فَاتَكَ لَمْ تَكُنْ مِنْهُ تَوْبَةٌ دُونَ أَنْ تَرْجِعَ إِلَيْهِ فَتُؤَدِّيَهُ بِعَيْنِهِ إِنَّ الصَّلَاةَ وَ الزَّكَاةَ وَ الْحَجَّ وَ الْوَلَايَةَ لَيْسَ يَقَعُ شَيْ‏ءٌ مَكَانَهَا دُونَ أَدَائِهَا وَ إِنَّ الصَّوْمَ إِذَا فَاتَكَ أَوْ قَصَّرْتَ أَوْ سَافَرْتَ فِيهِ أَدَّيْتَ مَكَانَهُ أَيَّاماً غَيْرَهَا وَ جَزَيْتَ ذَلِكَ الذَّنْبَ بِصَدَقَةٍ وَ لَا قَضَاءَ عَلَيْكَ وَ لَيْسَ مِنْ تِلْكَ الْأَرْبَعَةِ شَيْ‏ءٌ يُجْزِيكَ مَكَانَهُ غَيْرُهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْيَاءِ وَ رِضَا الرَّحْمَنِ الطَّاعَةُ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَ لَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ ثُمَّ قَالَ أُولَئِكَ الْمُحْسِنُ مِنْهُمْ يُدْخِلُهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ (الکافی- جلد2- صفحه18)

همچنین از این حدیث می توان به فضیلت این عنصر (عنصر ولایت) نسبت به عناصر دیگر پی برد .

والسلام علی من اتبع الهدی .

محمد حسین عبدی

محرم الحرام 1426 . فروردین 1383
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  علی  امیرالمومنین  پیامبر  ولایت  دین 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
مهمان
فرستاده‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۷/۲۴ ۳:۵۴  به روز‌شده در تاریخ: ۱۳۹۲/۷/۳۰ ۱۹:۰۷
 پاسخ به ولایت بنیادی ترین عنصر دین 2
از مطلب مفید شما متشکرم
پاسخ
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
2 + 7 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه