• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.

نمونه سوال 1

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ ۱۸:۲۶22754 مرتبه خوانده شده
مسابقه بزرگ غدیر (بخش اول )
پاسخ صحیح سؤالات داده شده را از روی متن خطبه غدیریه پیامبر اکرم- صلی الله علیه وآله و سلم- پیدا نمائید.
سوال:

1- بنا به گفته رسول اکرم- صلی الله علیه وآله و سلم- در صورت خودداری از ادای وحی چه خطری پیامبر اکرم- صلی الله علیه و سلم- را تهدید می کرد؟

2- بنا به قول قرآن در چه صورت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وآله و سلم- رسالت خود را به انجام نرسانیده اند؟

3- پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- توسط چه کسی و از طرف چه کسی مامور به ابلاغ خلافت امیرالمومنین- علیه السلام- گردیده اند؟

4- کدام آیه سرپرست و صاحب اختیار مومنان را خدا و رسول و مومنی که نماز را بپا داشته و در حال رکوع زکات دهنده می باشد معرفی می نماید؟

5- چرا پیامبر- صلی الله علیه وآله و سلم- از ابلاغ این امر مهم امتناع داشتند؟

6- منافقین پیامبر- صلی الله علیه وآله و سلم- را به چه نامی می خواندند و قرآن این مطلب را چگونه بیان می نماید؟

7- پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- در اولین قسمت از خطبه، امیرالمومنین- علیه السلام- را صاحب اختیار و امام چه
کسانی قرار داده اند؟

8- در این قسمت از خطبه غدیر رحمت و لعنت خدا شامل چه کسانی می گردد؟

9- آخرین جایگاهی که پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- امر پروردگارش را اعلام نمودند چه محلی بود؟

10- مخزن علم پیامبر کیست؟ و پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- کلیه علوم خود را به چه کسی آموختند؟

11- حضرت امیرالمومنین- علیه السلام- در چه فضایلی اولین بودند حداقل سه ویژگی را بیان نمایید.

12- کسی که پیشوایی علی- علیه السلام- را رد کند چه کیفری در انتظار اوست؟

13- شک در یکی از سخنان پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- برابر با چیست و چه سرنوشتی در انتظار شک کنندگان می باشد؟

14- در کدام آیه امیرالمومنان- علیه السلام- جنب الله خوانده شدند؟

15- پیامبر- صلی الله علیه وآله و سلم- چه کسی را مفسر قرآن و بیان گر آیات آن معرفی نمودند( بنا به کدام بخش خطبه ).

16- ثقل اکبر و ثقل اصغر کدامند و در کجا بر پیامبر وارد می شوند؟

17- آیا جز پیامبر کس دیگری حتی ائمه- علیهم السلام- را می توان امیرمومنان خواند؟ ( با استناد به متن خطبه ).

18- پیش وایان ضلالت و گم راهی را پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- چگونه معرفی کردند و در آخرت چه سرنوشتی خواهند داشت؟

19- آیا کسانی که در غدیر حاضر نبودند از بیعت با امیرالمومنین- علیه السلام- معاف شدند؟ بعد ابلاغ این پیام تا چه زمانی بوده است؟

20- پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- در خطبه غدیر مصداق صراط مستقیم را چه کسانی معرفی نمودند؟

21- پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- در خطبه غدیر دوستان ائمه معصومین را با چه اوصاف و و یژگی هایی معرفی می فرمایند؟ 2 ویژگی را ذکر نمایید.

22- در خطبه غدیر به چه ویژگی هایی از حضرت مهدی علیه السلام اشاره شده است؟

23- پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- در خطبه غدیر بالاترین امر به معروف را چه می دانند؟

24- پیامبر اکرم- صلی الله علیه وآله و سلم- به مردم می فرمایند که با من چگونه بیعت کنید.

25- پیامبر- صلی الله علیه وآله و سلم- می فرمایند با چه کسانی امروز بیعت کنید؟

26- پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- در مورد فضایل حضرت علی- علیه السلام- و تعدد آن ها چه می فرمایند؟

27- پیامبر فرمودند که به علی- علیه السلام- به چه عنوانی سلام کنید؟


جواب :

1- عذابی از خداوند بر او فرود می آمد که هیچ کس نمی توانست آن را دفع کند هر چند که حیله عظیمی به کار می بست و دوستی او خالص بود.

2- پیامبر- صلی الله علیه وآله و سلم- می فرمایند: خداوند به من اعلام فرموده که اگر آن چه در حق علی- علیه السلام- بر من نازل نموده ابلاغ نکنم، رسالت او را نرسانیده ام. بنابر آیه: یا ایَّهُا الرَّسول بَلِّع ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِک وَ إن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه وَ اللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ.

3- توسط جبرییل و از طرف خداوند.

4- آیه 55 سوره مائده. اِنَّما وَلیُّکُمُ الله وَ رسولُهُ... صاحب اختیار شما خدا و رسولش هستند و کسانی که ایمان آورده و نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند.

5- زیرا که از کمی متقین و زیادی منافقین و افساد ملامت کنندگان و حیله های مسخره کنندگان اسلام اطلاع داشتند، کسانی که خداوند در کتابش آنان را چنین توصیف می کند که با زبانشان می گویند آن چه در قلب هایشان نیست.

6- او را اُذُن یعنی گوش دهنده بر هر حرفی نامیدند. قرآن می فرماید: و از آنان کسانی هستند که پیامبر را اذیت می کنند و می گویند او اُذُن است. بگو: گوش است و برای شما خیر است، به خدا ایمان می آورد و در مقابل مومنین اظهار تواضع و احترام می نماید.

7- فرمودند: خداوند او را برای شما صاحب اختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را بر مهاجرین و انصار و بر تابعین آن ها و بر روستایی و شهری و عجمی و عربی و بر آزاد و بنده و بر بزرگ و کوچک و بر سیاه و سفید واجب کرده است. بر هر یکتاپرستی حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امرش نافذ است.

8- هر کس تابع او باشد و او را تصدیق کند مورد رحمت الهی و کسی که با او مخالفت کند ملعون است.

9- غدیر خم.

10- خداوند مخزن علم پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- است و ایشان تمام علمی را که از خداوند آموخته بودند در امام المتقین یعنی حضرت علی- علیه السلام- جمع نمودند. او امام مبین است همان گونه که در سوره یس است. وَ کُلُّ شَیءٍ أَحصَیناهُ فی اِمامٍ مُبینٍ. و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم.

11- 1. اول کسی که به خدا و رسولش ایمان آورد. 2. اولین مردم در نماز گزاردن. 3. اولین کسی که با پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- خدا را عبادت می نمود.

12- خداوند هرگز توبه اش را نمی پذیرد و خداوند او را به عذابی شدید تا ابدیت و تا آخر روزگار معذب می نماید.

13- شک در یکی از گفتار پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- برابر با شک در همه چیزهایی است که بر ایشان نازل شده و شک در یکی از امامان برابر شک در همه آنان است و شک کننده درباره پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- و ائمه معصومین در آتش است.

14- أن تقول نَفسٌ یا حَسرَتا عَلی ما فَرَطت فی جَنبِ الله. ای حسرت بر آن چه درباره جنب خداوند تفریط و کوتاهی کردم.

15- پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: به خدا قسم. باطن آن ( قرآن ) را برای شما معین نمی کند و تفسیرش را برایتان روشن نمی کند مگر این شخصی که من دست او را می گیرم و او را به سوی خود بالا می برم و بازوی او رامی گیرم و با دو دستم او را بلند می کنم و به شما می فهمانم که: هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست و او علی بن ابی طالب برادر و جانشین من است و ولایت او از جانب خداوند عزّوجل است که بر من نازل کرده است.

16- علی- علیه السلام- و پاکان از فرزندان پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است و هر یک از این دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق است و آن ها از هم جدا نمی شوند تا بر سر حوض کوثر بر پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- وارد شوند.

17- ( با استناد به خطبه ) پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: خداوند فرموده و من از جانب خداوند عزوجل می گویم، بدانید که امیرالمومنینی جز این برادرم نیست. بدانید که امیرالمومنین بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست.

18- پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: ای مردم، بعد از من امامانی خواهد بود که به آتش دعوت می کنند و روز قیامت کمک نمی شوند. خداوند و من از آنان بی زار هستیم. آنان و تابعینشان و پیروانشان در پایین ترین درجه آتش اند و پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- از آنان تحت عنوان اصحاب صحیفه یاد کردند.

19- خیر، زیرا پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: ای مردم، من خلافت را به عنوان امامت و وراثت آن در نسل خودم تا روز قیامت به ودیعه می سپارم و من رساندم آن چه مامور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده اند یا نیامده اند. پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.

20- خودشان ر و سپس علی- علیه السلام- پس از ایشان و سپس فرزندانشان از نسل علی- علیه السلام- که آنان را امامان هدایت معرفی نموده که به حق یاری می کنند و به یاری حق به عدالت رفتار می کنند.

21- (2 ویژگی ) 1- کسانی که ایمان آورده و به شک نیفتادند. 2- کسانی هستند که بهشت برای آنان است و در آن بدون حساب روزی داده می شوند.

22- الف- غالب بر ادیان. ب- انتقام گیرنده از ظالمین. پ- فاتح قلعه ها و منهدم کننده آن ها. ت- انتقام گیرنده هر خونی از اولیا خدا. ث- یاری دهنده دین خدا. ج- انتخاب شده و اختیار شده خداوند.چ- هیچ حقی نیست مگر همراه او و هیچ نوری نیست مگر نزد او.

23- بالاترین امر به معروف ونهی از منکر آن است که ولایت و امامت ائمه- علیه السلام- را به مردم برسانید تا بدین وسیله مصدر و مرجع برای شناخت معروف ها و منکرها را به آن ها معرفی نموده باشید.

24- بیعت کسانی که در 5جمله که خود حضرت آن جملات را بیان کردند و مردم نیز تکرار کردند و بیعت دستی که ابتدا با حضرت رسول- صلی الله علیه و آله و سلم- و بعد با امیرالمومنین صورت گرفت.

25- با امیرالمومنین و امامانی که از صلب اویند.

26- فضایل علی بن ابی طالب- علیه السلام- که خداوند در قرآن نازل کرده بیش از آن است که من همه را یک جا بشمارم، پس هر کس از فضایل او به شما خبر داد و معرفت آن دا داشت از او بپذیرید.

27- امیرالمومنین
به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ ۱۸:۲۸
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
8 - 5 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه