• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » پاسخ به شبهات » : آیا در انتخاب ولی و سرپرست، خدا و پیامبر سزاوارترند یا مردم؟

: آیا در انتخاب ولی و سرپرست، خدا و پیامبر سزاوارترند یا مردم؟

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۸/۸ ۱۸:۳۳1836 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
ما انسان ها درطول مدت زندگی اجتماعی خویش با انتخاب های مختلفی از قبیل انتخاب نماینده کلاس؛ نماینده شهر، دولت؛ هسر؛ شغل؛ منزل؛ و....مواجه شده ایم. در برخی موارد از نتیجه این انتخاب خشنود بوده ایم و گاهی ناخشنود. ولی حتی زمانی که این انتخاب را صحیح می دانستیم با مواردی برخوردکرده ایم که در تصمیم و انتخاب خود آن ها را مدنظر قرار نداده بودیم. این نوع سهل انگاری ها و بی توجهی ها نشان از عدم توانایی ما در انتخاب صحیح است.
فی الواقع انسان این توانایی را ندارد که بتواند به طور هم زمان تمامی مسایل را مد نظر قرار دهد و اگر هم بر فرض محال؛ بتوان شخصی را یافت که چنین توانایی و قدرتی داشته باشد، باز هم به علت محدودیت دید بشر این شخص نمی تواند عاقبت و نتیجه امر را بداند.

مشکلاتی که در قوانین بشری که عاقل ترین و عالم ترین انسان ها آن ها را وضع کرده اند، وجود دارد، ناشی از همین ضعف است و از همین رو پیوسته شاهد به بن بست رسیدن قوانین بشری در عرصه های گوناگون هستیم. امروز قانونی وضع می شود؛ فردا برای رفع اشکالاتش چندین تبصره می گذارند ولی نهایتا به دلیل مشکلات فراوانی که دارد ناچار به نقض آن قانون می شوند.

مسلما این مشکلات زمانی رفع خواهد شد که قانون گذار دارای علمی کامل و گسترده باشد و تمامی نیاز بشر و جامعه تا روز قیامت و نیز عاقبت عمل به این قوانین را بداند و در ضمن قدرت و توانایی اعمال این قوانین را داشته باشد. با کمی تفکر و انصاف متوجه خواهیم شد که تمامی این مسایل تنها در حیطه علم و قدرت خداوند متعال می گنجد چرا که خدا به عنوان آفریننده و پرورش دهنده مخلوقات بطور کامل به نیازها و مصالح آن ها در دنیا و آخرت واقف می باشد.

از این روست که قوانین الهی جاودانی می باشند و تا روز قیامت بدون آن که تبصره ای به آن ها اضافه شوند کار برد دارند. در مورد انتخاب پیامبر و جانشین او نیز مساله به همین گونه است. یکی از شئونی که ما برای پیامبر الهی و جانشین او قایل هستیم عصمت از گناه و اشتباه است آیا انسان عادی این قدرت را دارد که معصوم را از غیر معصوم تشخیص دهد؟

مسلما بشر چنین قدرتی ندارد و تنها پرورگار جهانیان است که نهان و آشکار انسان ها رامی داند و قدرت شناخت و معرفی رهبری معصوم که شایستگی ولایت بر مردم را داشته و نیز قدرت حفظ و نگهداری دین الهی و قوانین آن را دارد از آن اوست.

لذا خداوند به انتخاب پیامبر و جانشین او سزاوارتر است و نیز تنها کسی است که قدرت این انتخاب را داراست.از همین رو پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- در روز عید غدیر خم از طرف و به فرمان خداوند امیرمومنان را به جانشینی خود انتخاب کردند تا با این انتخاب دین خداوند کامل گردد.
به روز شده: : ۱۳۹۱/۹/۲۷ ۱۵:۲۸
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
6 + 8 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه