• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه رجب » دهم رجب مصادف با ولادت امام جواد علیه السلام و حضرت علی اصغر علیه السلام

دهم رجب مصادف با ولادت امام جواد علیه السلام و حضرت علی اصغر علیه السلام

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۴ ۱۴:۲۰15926 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه رجب
ولادت امام جواد علیه السلام

حضرت جواد الائمه علیه السلام بنا بر قول مشهور در دهم ماه رجب سال 195 هجری به دنیا آمده اند.(1) قول های دیگر در ولادت آن حضرت چنین است: 17 ماه رمضان، 15 ماه رمضان (2)، آخر ذی القعده، به قولی هم 13 رجب ولادت آن حضرت واقع شده است. پدر بزرگ وار آن حضرت امام رضا علیه السلام و مادر آن حضرت جناب سبیکه یا دره است که حضرت رضا علیه السلام نام ایشان را خیزران نهادند.(3)
نام آن حضرت محمد و کنیه ایشان ابوجعفر و مشهورترین القاب آن حضرت تقی و جواد است. حضرت رضا علیه السلام آن حضرت را با کنیه یاد می کردند و می فرمودند: ابوجعفر به من نامه نوشته است. نامه هایی که از آن حضرت می رسید در نهایت جلالت و زیبایی بود و هنگامی که امام رضا علیه السلام می خواستند نامه برای امام جواد علیه السلام بنویسند، آن حضرت را به بزرگی و احترام مورد خطاب قرار می دادند.(4)

یک روز در ایام کودکی حضرت جواد علیه السلام را نزد پدر بزرگ وارش امام رضا علیه السلام آوردند، آن حضرت فرمودند: این مولودی است که برای شیعه مبارک تر از او به دنیا نیامده است.(5) چرا که چهل سال و چند ماه از سن مبارک امام رضا علیه السلام گذشته بود و آن حضرت هنوز اولادی نداشتند. بعضی از شیعیان در امر امامت نگران بودند، هنگامی که خداوند جواد الائمه علیه السلام را به مولایمان حضرت رضا علیه السلام داد، نگرانی و شک و تردید مردم برطرف شد. آن حضرت شش فرزند داشت: ابوالحسن حضرت هادی علیه السلام، ابوطالب جناب زید، ابو جعفر جناب موسی مبرقع، حکیمه خاتون، خدیجه خاتون و ام کلثوم.(6)


ولادت حضرت علی اصغر علیه السلام

ولادت با سعادت حضرت باب الحوایج علی اصغر علیه السلام در این روز واقع شده است.(7) با در نظر گرفتن این که آن حضرت در شش ماهگی و روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید، ولادت حضرت مطابق این روز می شود. بعضی هم ولادت آن حضرت را در 8 یا 9 ثبت کرده اند. نام شریف آن حضرت عبدالله مشهور به علی اصغر است. لقب شریفش باب الحوایج، رضیع، مذبوح من الاذن الی الاذن است. پدر بزرگ وارش امام حسین علیه السلام و مادر والا مقامش حضرت رباب دختر امر القیس کلبی است. قاتل آن حضرت، حرمله بن کاهل اسدی ملعون است که قلب امام حسین علیه السلام و اهل بیت و شیعیان، بلکه هر شنونده این مصیبت را سوزاند.

--------------------------------------------------

منابع:

1-اعلام الوری،ج2،ص91. مناقب ابن شهر آشوب،ج4،ص379. زاد المعاد،ص20. فیض العلام،ص299. مصباح کفعمی،ج2،ص599. مصباح المتهجد،ص741. بحار الانوار،ج50،ص14و7.
2-تقویم المحسنین،ص11.
3-اعلام الوری،ج2،ص91. بحار الانوار،ج50،ص7.
4-عیون الاخبار الرضا علیه السلام،ج2،ص240.
5-انوار البهیه،ص125. کافی،ج1،ص321. ارشاد،ج2،ص279.
6-تاریخ سامرا،ج3،ص302.
7-تقویم الائمه علیهم السلام،ص73و78. سحاب رحمت،ص535.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۲/۱۳ ۱۸:۰۱
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  امام  حضرت  ولادت  چواد  علی اضغر 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
6 - 3 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه