• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » مناسبت ها » شب قدر » فاطمه سلام الله علیها و لیلة القدر

فاطمه سلام الله علیها و لیلة القدر

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۳/۴/۲۵ ۱۵:۰۷1344 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: شب قدر
امام صادق علیه السلام فرمودند:
اللیلة فاطمة و القدر الله . فمن عرف فاطمة ، فقد عرف لیلة القدر .
راستی بین ساحت وجودی حضرت فاطمه سلام الله علیها و حقیقت شب قدر چه رابطه ای است که امام صادق علیه السلام معرفت شب قدر را متوقف بر شناخت حضرت فاطمه سلام الله علیها می دانند؟
و سئوال دیگر اینکه : آیا اساسا می توان به شناخت این دو حقیقت وجودی به کنهه پی برد یا اینکه شناخت ان دو، تعلیق به محال است ؟
در پاسخ سئوال دوم باید عرض کرد ؛ البته شناخت این دو حقیقت به کنهه محال است چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند: همچنان که شب قدر به ژرفای حقیقت خود قابل شناخت نیست " و ما ادراک ما لیلة القدر " حقیقت فاطمه سلام الله علیها نیز بتمامه قابل شناخت نمی باشد واز همین جهت است که نام ایشان را فاطمه سلام الله علیها نامیده اند.

زیرا نام فاطمه از اصل " فطم " اشتقاق یافته است و فطم به معنای پوشیده می باشد که البته این پوشیدگی و فطم را مصادیق زیادی است از جمله؛ فطم از ادراک ، فطم از اتش جهنم ، فطم از نگاه نا محرم و... .

بنابراین شناخت این دو حقیقت به کنهه محال خواهد بود . ولیکن این مساله دلیل بر این نمی شود که شناخت این دو حقیقت به کلی منتفی باشد . بلکه انسان می تواند به اندازه سعه وجود خویش ، این دو وجود معنوی را بشناسد.

حال که شناخت انها فی الجمله ممکن است ، به سراغ سئوال اول می رویم که؛ آیا چه تناسبی بین این دو حقیقت علوی بر قرار است که شناخت انها ملازم با یکدیگر می باشد؟

در پاسخ به این سئوال باید عرض نمود که چندین سنخیت بین این دو وجود ملکوتی به نظر می رسد که فهرست وار به انها اشاره می نمائیم و تامل مضائف را به خوانندگان محترم واگذار می کنیم.

1. همچنان که شب قدر ، ظرف نزول قرآن صامت می باشد ، وجود حضرت زهرا سلام الله علیها نیز ظرف نزول یازده قرآن ناطق ( یازده امام ) می باشد.

2.شب قدر مجلای فیض حضرت حق تعالی است که رزق سالانه همه موجودات هستی در شب قدر به صورت دفعی نازل می شود که اگر شب قدری نباشد، تمام عالم وجود به کتم عدم خواهد رفت چنانچه در روایات بدان اشاره شده است. و همچنین است حقیقت نوری حضرت زهرا سلام الله علیها که مجلای فیض حضرت حق تعالی می باشند و اگر این حقیقت نمی بود، عالم ایجاد نمی شد. " لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما ". و از همین جهت است که ایشان را زهرا سلام الله علیها نامیده اند. زیرا به واسطه ایشان است که عالم روشن شده است. بنابراین حضرتش، مظهر اسم اعظم الهی است.

3.شب قدر شب رحمت الهی است که خداوند به بهانه ان شب هزار هزار جهنمی را از دوزخ رهایی می بخشد . و همچنین است فاطمه سلام الله علیها که تبلور رحمت الهی است و خداوند به واسطه ایشان هزار هزار دوزخی را از جهنم آزاد می نماید.

4.منزلت شب قدر از هزار ماه رفیع تر است که هیچ شب و روزی نمی تواند در منزلت با او برابری نماید. و چنین است حضرتش که هر شخصی در منزلتش نمی تواند با ایشان برابری کند. بلکه ایشان به لسان امام صادق علیه السلام از هزار مومن برتر است تا جایی که امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند: ما حجت خدا بر شما هستیم و مادرمان فاطمه سلام الله علیها حجت خدا بر ماست.

5.شب قدر مهبط نزول ملائکه و روح است که در ان شب، هر امری را مقدر می نمایند و چنین است محدثه سلام الله علیها که جبرائیل و ملائکه بر ایشان نازل شدند و هر امری را بر ایشان تا روز قیامت تبیین نمودند.

البته تناسبهای فراوان دیگری بین این دو حقیقت وجودی محقق است که با تامل می توان انها را کشف نمود.بلکه تناسب این دو حقیقت به قدری بالاست که حتی می یابیم همچنانکه شب قدر محتمل در سه احتمال است ، جایگاه قبر ایشان نیز محتمل در سه احتمال می باشد.

---------------------------------------
منبع: http://maaref.porsemani.ir
به روز شده: : ۱۳۹۳/۴/۲۵ ۱۵:۱۴
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  حضرت  فاطمه  رمضان  شب  قدر 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
4 + 6 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه