غدير خم
اول ذی القعده مصادف با ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها)، جنگ بدر صغری و مرگ اشعث بن قیس
۱۳۹۲/۶/۱۴ ۱۷:۱۳ - webmaster
ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
در این روز در سال 173 هجری قمری دخت گرامی موسی بن جعفر علیه السلام، حضرت معصومه علیها سلام به دنیا آمده است.(1) پدر بزرگ وار آن حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام و مادر مکرمه آن حضرت جناب نجمه علیها سلام مادر امام رضا علیه السلام است.
نام مبارک آن حضرت فاطمه، لقب آن حضرت معصومه و در خانه امام هفتم علیه السلام، حضرت معصومه علیها سلام را فاطمه کبری می خواندند.(2)

جنگ بدر صغری

در این روز و در سال 4 هجری جنگ بدر صغری واقع شد و به آن بدر الموعد و بدر الثالثه هم گویند.(3)

مرگ اشعث بن قیس

در شب اول ذی القعده سال 40 هجری اشعث بن قیس کندی به درکات جحیم شتافت.(4) امام صادق علیه السلام می فرمایند: اشعث بن قیس در قتل امیرالمومنین علیه السلام شریک بود و دخترش جعده امام مجتبی علیه السلام را مسموم کرد، محمد پسرش در قتل امام حسین علیه السلام شریک بود.(5) اشعث در سال دهم هجری با جمعی از قبیله خود اسلام آورد و بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مرتد شد. ابوبکر او را دست گیر کرد و خواهر کورش را به شرط همسری به او داد. از این زن، جعده و محمد به دنیا آمدند که جعده قاتل امام حسن علیه السلام و محمد جز لشکریان عمر سعد در کربلا شد و در دست گیری جناب مسلم بن عقیل علیه السلام در کوفه نیز نقش به سزایی داشت.(6) در روز عاشورا به سبب جسارتی که به حضرت امام حسین علیه السلام کرد، هنگامی که برای قضای حاجت به کناری رفته بود، عقرب او را نیش زد و در حالی که عورتش پیدا بود به آتش جهنم وارد شد.(7)


----------------------------

منابع:

1-طبقات ابن سعد،ج2،ص51. زندگانی حضرت معصومه سلام الله علیها و تاریخ قم،ص34. فاطمه بنت الامام موسی الکاظم علیه السلام،ص14.
2-بحار الانوار،ج48،ص228.
3-ناسخ التواریخ،ج هجرت،ص197. بحار الانوار،ج20،ص182.
4-مستدرکات علم الرجال الحدیث،ج1،ص688.
5-بحار الانوار،ج42،ص228.
6-ریاحین الشیعه،ج3،ص59. مستدرکات علم رجال الحدیث،ج1،ص688.
7-بحار الانوار،ج44،ص317.