غدير خم
اول رجب مصادف با ولادت امام محمد باقر علیه السلام
۱۳۹۲/۲/۲۱ ۳:۴۶ - admin
ولادت امام باقرعلیه السلام

حضرت امام محمد بن باقر علیه السلام، در روز جمعه اول رجب سال 57 هجری در مدینه متولد شدند.(1) ولادت آن حضرت روزهای سوم و ششم صفر و پنجم و بیست و دوم رجب هم ذکر شده است. نام مبارک آن حضرت محمد، کنیه ایشان ابوجعفر و القاب آن حضرت باقرالعلوم، اشاکرلله، هادی، امین، شبیه است و لقب اخیر به خاطر شباهت آن حضرت به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده است.(2)

پدر بزرگ وارش حضرت امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام و مادر آن حضرت ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی علیه السلام است.(3) امام باقر علیه السلام اولین علوی است که از پدر و مادر نسب شریفش به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها می رسد.

امام صادق علیه السلام درباره ام عبدالله علیها السلام می فرمایند: از زن های با ایمان و پرهیزگار و نیکوکار بود.(4) در روایت دیگر امام صادق علیه السلام می فرمایند: در میان فرزندان امام حسن علیه السلام مثل او نبود. در عظمت و شرافت این بانو همین بس که با حضرت سید الساجدین علی بن حسین علیه السلام و باقر العلوم در کربلا حضور داشت و همراه آن بزرگ واران و زینب کبری سلام الله علیها و دیگر اهل بیت به اسارت رفت و وقایع کوفه و شام را مشاهده کرد.

زیارت امام حسین علیه السلام
در شب و روز اول این ماه زیارت زیارت مولانا الشهید ابی عبدالله الحسین علیه السلام مستحب است (5) .از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: کسی که امام حسین علیه السلام را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند متعال گناهان او را می بخشد. اگر برای کسی زیارت آن حضرت در این روز ممکن نباشد مشاهد مشرفه دیگر معصومین علیهم السلام را زیارت کند و اگر این هم برایش ممکن نبود، با سلام از راه دور به طرف آن قبور شریف اظهار ارادت نماید. (6)

---------------------------------------------------------
منابع:

1- مصباح کفعی،ج2،ص599. زاد المعاد،ص20. مصباح المتهجد شیخ طوسی،ص737.
2- فیض العلام: النحور: ج رجب ص 4 و بحار ج 46 ص 212
3- مناقب ابن شهر آشوب،ج4،ص227.
4- مصباح کفعمی،ج2،ص599.
5 - توضیح المقاصد،ص16. فیض العلام،ص293.
6- مسار الشیعه،ص34.