غدير خم
فتاوي مراجع تقليد در جواز سينه زدن، زنجير زدن و برهنه شدن
۱۳۹۳/۸/۲۰ ۱۶:۰۵ - romaysa
فتاوي مراجع تقليد در جواز سينه زدن، زنجير زدن و برهنه شدن
مرحوم آيت الله العظمي تبريزي

- آيا لخت شدن و سينه زدن به گونه اي که سينه عزادار قرمز شود يا گاهي خون ريزي کند جايز است؟ بسمه تعالي. مانعي ندارد. و الله العالم

- آيا سينه و زنجير زدن در مراسم عزاداري ائمه (ع) در صورتيکه بدن سرخ شده و يا زخم شود جايز است؟ بسمه تعالي. مانعي ندارد. و الله العالم
- آيا براي عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) جايز است با بدن عريان و به صورت شديد سينه زني شود و بدن قرمز شود؟ بسمه تعالي. مانعي ندارد. و الله العالم

- سينه و زنجير زدن در عزاداريها بصورتي که به کبود شدن و حتي جاري شدن خون از بدن بيانجامد چه حکمي دارد؟
بسمه تعالي. مجرد کبود شدن در صورتيکه ضرر کلي در بين نباشد مانعي ندارد. و الله العالم [استفتائات مرحوم آيت الله العظمي تبريزي، ص453و 456]


آیت الله العظمي صافي گلپايگاني
- آيا گريه کردن زنها با صداي بلند در مجالس عزاي ائمه اطهار بخصوص حضرت سيد الشهداء (ع) با توجه به حضور مردان نامحرم در مجلس مذکور جايز است؟ بسمه تعالي. اشکال ندارد.

- چاک زدن گريبان و بر سر و صورت زدن در مصيبت امام حسين (ع) حکمش چيست؟ بسمه تعالي. بر سر و صورت زدن و گريبان چاک زدن در مصيبت آن بزرگوار مانعي ندارد.

- خراشيدن صورت در مراسم عزاداري براي امام حسين (ع) در صورتيکه منجر به کنده شدن پوست و گوشت و جاري شدن خون شود چه حکمي دارد؟ بسمه تعالي. در صورتيکه ضرر معتد به نداشته باشد اشکال ندارد.

- آيا ملاک صحيح در کيفيت عزاداري و سينه زني به همان شيوه اي که در قديم مرسوم بوده مي باشد و سينه زني به صورتي که دور مي چرخند و به هوا مي پرند چه حکمي دارد؟ ج: اشکالي ندارد ولي بايد مواظب باشد وقار عزاداري مخدوش نشود.

- آيا سينه زني بصورتيکه از کمر به بالا برهنه شوند در عزاداري سيد الشهداء (ع) جايز است؟ بسمه تعالي. اگر مستلزم به نگاه نامحرم نباشد اشکال ندارد.

- سينه‌زني، زنجيرزني و يا به سر و صورت كوبيدن در خلال عزاداري بطوريكه موجب صدمه مثلاً مجروح‌ شدن و يا سرخ ‌شدن مي‌شود، چه حكمي دارد؟
بسمه تعالي. اگر صدمه معتد به نباشد اشكال ندارد. [نقل از مصباح هدايت حضرت سيد الشهداء، اثر آية الله العظمي صافي گلپايگاني، محرم الحرام 1431، ص 51و 52 و 53]

آيت الله العظمي سيستاني
- لخت شدن در مراسم سينه زني چه حکمي دارد؟ بسمه تعالي. اشکال ندارد.

- آيا در عزاداري و سينه زني امام حسين در آوردن پيراهن و لخت شدن در مساجد جايز است؟ بسمه تعالي. جايز است.

- مي خواستم نظر حضرتعالي و شرعي و نحوه حلال يا حرام را درباره لخت شدن افراد در هيئت هاي مذهبي که جهت سينه زني انجام مي گيرد را بدانم؟
بسمه تعالي. اشکال ندارد س: آيا هروله کردن (بالا و پايين پريدن) در عزاداري يا جشن يا حتي عزاداري امام حسين (ع) جايز است يا خير؟ بسمه تعالي. اشکال ندارد. [برگرفته از پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي سيستاني: www.sistani.org ]

مرحوم آية الله العظمي فاضل لنکراني
- دلیل سینه زدن براي ائمه چيست؟
بسمه تعالي. سينه زني يکي از مظاهر مهم عزاداري و ابراز تنفر از ظلم بني اميه است و نه تنها اشتباه نيست بلکه در تداوم هدف عاشورا نقش مهمي دارد.

- آيا سينه زني و زنجير زني در عزاداري که منجر به کبود و حتي جاري شدن خون مي شود جايز است؟
بسمه تعالي. جايز بلکه راجح است مشروط بر آنکه وجب ضررهم و اضرار بر نفس نباشد.

- برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه است؟ بسمه تعالي. بر زنان لازم است از نگاه کردن خودداري کنند.

- در عزاداري ها مشاهده مي شود عده اي به صورت نيمه عريان در مقابل افراد نامحرم اقدام به خودزني هاي افراطي مي کنند، آيا اين عمل جايز است؟
بسمه تعالي. سنت سينه زني که به طرز فوق انجام گرفته شايسته هيچگونه مخالفت با آن نيست، ولي در مورد مذکور بر زنان لازم است از نظر کردن خودداري کنند.

[جامع المسائل استفتائات آيت الله العظمي فاضل لنکراني، ج1، ص619 و 620]

مرحوم آيت الله العظمي بهجت
- برخي از شيعيان در مجالس عزاداري اهل بيت عليهم السلام و خصوصا مجلس سرور شهيدان اباعبدالله الحسين ع اقدام به سينه زني و کندن صورت مي نمايند- که باعث کبود شدن و خونريزي مي شود- حکم شرعي آن چيست؟ بسمه تعالي. در صورتيکه مناسب عزاداري باشد و مرض آور نباشد اشکال ندارد.

- لخت شدن در عزاداري چگونه است؟ و اگر بر اثر سينه زني بدن سرخ شود چه حکمي دارد؟
بسمه تعالي. اشکالي ندارد و لخت شدني که در معرض نظر حرام نامحرم باشد، جايز نيست.

- سينه زدن زنان با حفظ حجاب چه صورتي دارد؟ بسمه تعالي. اشکال ندارد.

- زنجير زني چه حکمي دارد؟ بسمه تعالي. اشکالي ندارد.

- شرکت در جمعي که گمان مي رود با ريا عزاداري مي کنند چگونه است؟ بسمه تعالي. شما خودتان سعي کنيد که عملتان با اخلاص باشد.

آيت الله العظمي وحيد خراساني
- برهنه سينه زني کردن در عزاداري ائمه (ع) خارج از نظر نامحرم چه حکمي دارد؟ بسمه تعالي. جايز است.


لخت شدن در مراسم سینه زنی چه حکمی دارد؟
• آیت الله العظمی خامنه ای در صورتى که نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، برهنه شدن و سینه زدن جایز است ولى مناسب است با لباس عزادارى انجام بگیرد.

• حضرت آیت الله العظمی بهجت اشکال ندارد و لخت شدنى كه در معرض نظر حرام نامحرم باشد، جایز نیست.

• حضرت آیت الله سیستانی : اشکالی ندارد.

• حضرت آیت الله نوری همدانی سینه زدن بطور متعارف عملى ارزشمند و پسندیده است.

• آیت الله مکارم شیرازی درصورتیکه زنان حضور داشته باشند این كار حرام است و اگر زنان هم نباشند اشكال دارد.

• حضرت آیت الله جوادی آملی در صورتى كه مصون از نگاه نامحرمانه ـ نه خصوص نامحرم ـ باشد، اشكال ندارد.

----------------------------------------------------
گروه تحقیق موسسه سروش بیداری غدیرخم