غدير خم
بیست و دوم ربیع الثانی، وفات موسی مبرقع
۱۳۹۳/۶/۳۱ ۲۰:۱۴ - romaysa
جناب موسی مبرفع پسر حضرت جواد علیه السلام در سال 296 در شهر قم وفات یافت و به نقلی وفات آن جناب در هشتم ربیع الثانی بوده است و در قولی دیگر در چهاردهم ربیع الثانی وفات موسی مبرقع واقع شده است.
قبر آن بزرگ وار چهل اختران قم خیابان آذر مشهور است. نام موسی و کنیه ابو جعفر و لقب مبرقع بود که از فرط زیبایی بر جمال مبارک نقاب می زد.

نام پدر جواد الائمه علیه السلام و مادر آن حضرت کنیز بود. ایشان از اولین سادات رضوی بود که در سال 256 هجری وارد قم گردید. او دائما بر صورت خود برقعی داشت.

مردم عرب ساکن قم او را از قم بیرون کردند. او به کاشان رفت و در آن جا مورد احترام قرار گرفت. بعد از آمدن ابو الصدیم حسین بن علی بن آدم و مرد دیگری از روسای قم، عرب های قم متوجه شدند موسی چه کسی بوده است و آن بزرگ وار را به قم بازگرداندند و خانه ای برای او آماده کردند. هم چنین در روستاهای متعدد، زمین و باغ برای او خریدند و خواهرانش زینب و ام محمد و میمونه، دختران حضرت جواد علیه السلام به قم آمدند و بر او وارد شدند.

هنگامی که جناب موسی مبرقع در قم از دنیا رفت ، امیر قم عباس بن عمرو غنوی بر او نماز خواند و در محل کنونی که در قم معروف است و قبلا خانه محمد بن حسن بن ابی خالد اشعری دفن شد. کلینی در کافی به سند معتبر نقل کرده که جناب موسی مبرقع تولیت اوقاف را از جانب امام علیه السلام داشته اند.


---------------------------------------
منبع:
بحار الانوار،ج5،ص161. تاریخ سامرا،ج3،ص302. مستدرک سفینه البحار،ج5،ص230. مراه العقول،ج6،ص128. کافی،ج1،ص261.