• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه رجب » بیست و چهارم رجب مصادف با فتح خیبر به دست امیرالمومنین(علیه السلام) و بازگشت جعفر طیار از حبشه

بیست و چهارم رجب مصادف با فتح خیبر به دست امیرالمومنین(علیه السلام) و بازگشت جعفر طیار از حبشه

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۳/۶ ۱۵:۱۰1834 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه رجب
فتح خیبر به دست امیرالمومنین علیه السلام

در این روز و در سال 7 هجری در جنگ خیبر مرحب، پهلوان بزرگ خبیر و یهود به دست امیرالمومنین علیه السلام کشته شد و قلعه خیبر به دست آن حضرت فتح گردید.
در بحار الانوار 27 رجب روز فتح خیبر ذکر شده است. چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به جنگ خیبریان رفت و قلعه قموص را محاصره کرد، ابتدا پرچم را برای مبارزه با آنان به ابوبکر دادند. ابوبکر با لشکری رفت ولی چون نظر به پهلوانان آنان نمود فرار کرد و لشکریان هم در پی او باز گشتند. روز بعد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرچم را به عمر داد و او هم از ترس کشته شدن به میدان جنگ نرسیده باز گشت.

انتخاب علی علیه السلام برای فتح خیبر

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فردا پرچم را به مردی می دهم که حمله هایش را تکرار کند، نه این که فرار کند. کسی که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند که خداوند خیبر را به دست او فتح می کند. همه اصحاب آرزو کردند که این مقام و منزلت به آنان واگذار شود. فردای آن روز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علی بن ابی طالب علیه السلام کجاست؟ گفتند چشم دردی دارد که حرکت برای آن حضرت مشکل است. خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: او را حاضر کنید. سلمه بن اکوع رفت و آن حضرت را آورد. پیامبر سر آن حضرت را در بر گرفت و از آب دهان مبارک به چشمان نورانی حصرت خاتم الاوصیا علی مرتضی علیه السلام مالید و فرمود: بار الها، زحمت گرما و سرما را از او بردار. پس از آن روز بر امیر المونین علیه السلام درد چشم عارض نشد و از گرما و سرما آزرده نگشن. پیامبر زره خود را بر او پوشانید و ذوالفقار را بر کمر او بست، پرچم به آن حضرت سپرد و سوار بر مرکبش نموده و فرمود: جبرییل از سمت راست، میکاییل از سمت چپ، عزراییل از رو به رو، اسرافیل از پشت سر، نصرت خدا بالای سر و دعای من نیز از پشت سر تو است. فرمود: یا علی علیه السلام، مسلمانی را برایشان عرضه کن.

میدان جنگ خیبر

آن حضرت رفت و پس از موعظه و نصیحت عده ای برای جنگ با او آمدند. آنان دو نفر از مسلمانان را شهید کردند. امیرالمومنین علیه السلام بر آنان تاخته و آنان را کشتند. آن گاه برادر مرحب با عده ای آمدند. حضرت آنان را هم به درک فرستاد. مرحب که شجاع بود به خون خواهی آمد. امیرالمومنین علیه السلام چنان با ذوالفقار بر سرش فرود آورد که شمشیر از حلقش گذشت، او را دو نیم ساخت و به خاک انداخت. صدای تکبیر مسلمانان بلند شد. عده ای از یهود به دفاع آمدند و با مسلمانان به جنگ پرداختند. امیرالمومنین علیه السلام به جنگ ادامه دادند تا عده ای کشته شدند و عده ای به قلعه گریختند. آن حضرت با دست قدرت مند حیدری در قلعه را کند و برای مسلمانان معبر قرار داد تا از خندق عبور کنند. حضرت چندین بار مسلمانان را از روی خندق به وسیله آن در عبور داد، با این که از سه روز قبل آن حضرت گرسنه بودند.(1)

بازگشت جعفر طیار از حبشه

آمدن جناب جعفر بن ابی طالب علیه السلام برادر امیرالمومنین علیه السلام از حبشه در روز فتح خیبر اتفاق افتاد.(2)


------------------------

منابع:

1-مستدرک علی الصحیحین،ج3،ص37. مجمع الزوائد و منبع الفوائد،ج9،ص124. کنز العمال،ج5،283. فیض العلام،ص317.
2-منتخب التواریخ،ص56. وقایع الایام،ج رجب،ص255.
به روز شده: : ۱۳۹۳/۸/۲۸ ۱۷:۱۶
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  رجب  خیبر  بیست و چهارم  فتح  جعفر طیار  حبشه 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
1 - 0 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه