غدير خم
هیجدهم صفر مصادف با شهادت اویس قرنی
۱۳۹۲/۹/۳۰ ۲۱:۳۴ - زهرا
شهادت اویس قرنی:
در هیجدهم صفر سال 37 هجری قمری در جریان جنگ صفین اویس قرنی به شهادت رسید.

وی از پارسایان نامی صدر اسلام و ملقب به سید التابعین است و از اصحاب امیر المومنین علیه السلام می باشد.

اویس در (قَرَن)که میقات اهل نجد و موضعی در یمن کنونی است به دنیا آمد،وی زمانی که خبر رسالت پیامبر اسلام صل اللّه علیه و آل و سلم را شنید به آیین اسلام در آمد. او یکبار برای دیدن جمال دلربای پیامبر اکرم صل اللّه علیه و آل و سلم به مدینه آمد امّا چون پرستاری از مادر سالخورده اش را بر عهده داشت نمی توانست زیاد در مدینه بماند از طرفی مادرش اجازه بیش از نیم روز را به او نداده بود. از قضاء پیامبر نیز آن روز در مدینه حضور نداشتند.

اویس برای حفظ حرمت کلام مادرش بدون اینکه موفّق به زیارت پیامبر صل اللّه علیه و آل و سلم شود به یمن بازگشت.
حضرت رسول اکرم صل اللّه علیه و آل و سلم درباره او فرمودند: من از سوی یمن بوی خدا می شنوم و اویس را نفس الرحمان خطاب می کردند.
در حدیثی درباره اویس قرنی فرمودند:چه قدر به تو ای اویس قرنی مشتاقم! آگاه باشید که هر که او را می بیند سلام مرا به او برساند. از حضرت سؤال کردند : اویس چه کسی است؟! ایشان در جواب فرمودند: او کسی است که اگر از میان شما برود متوجّه او نمی شوید و اگر در میان شما باشد به او توجّهی نمی کنید امّا اویس کسی است که به شفاعتش قوم ربیعه و مُضر داخل بهشت می شوند.
به من ایمان آورد در حالی که مرا ندیده است و در راه جانشین من،امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام در جنگ صفین کشته خواهد شد.
آری محبّت و معرفت نسبت به خاندان اهل بیت علیه السلام و عشق و ایثار در راه آنان، او را به مقامی رساند که سرور کائنات حضرت محمّد بن عبداللّه به او مشتاق است و در رکاب شیرازه عالم هستی،امیر مؤمنان علیه السلام به فیض شهادت نایل می شوند.
سلام و درود خداوند بر او و تمامی پیروان راستین اهل بیت علیه السلام عصمت باد.

-------------------------------------------------

منبع:
بحارالانوار ج 42 صفحه 155