غدير خم
پنجم ذی الحجه مصادف با وقوع غزوه سویق و شهادت امام جواد (علیه السلام) به روایتی
۱۳۹۲/۷/۱۴ ۲۱:۵۸ - webmaster
وقوع غزوه سویق
در پنجم ذی الحجه سال دوم هجری قمری غزوه سویق به وقوع پیوست.(1) جریان این غزوه چنین بود که ابوسفیان بعد از واقعه بدر، نذر کرد که با زنی نزدیکی نکند و روغن به خود نمالد تا انتقام خویش را از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بگیرد.
به این منظور همراه 200 نفر به عریض از نواحی مدینه رفتند و دو خانه و چندین نخل را آتش زدند. دو نفر از بزرگان انصار را در آن جا گذاشتند تا او به نذر خود عمل کرده باشد. چون خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید، ابولبابه را در مدینه گذاشتند و همراه با 200 نفر از مهاجر و انصار و در راس آن ها با امیرالمومنین علیه السلام به سوی عریض حرکت کردند. ابوسفیان چون با خبر شد که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با عجله به آن جا می آید، به لشکر خود دستور داد انبان های سویق (کیسه غذا) را که برای آذوقه با خود آورده بودند ریخته و سبک بار فرار کنند. مسلمانان وقتی رسیدند، آنان گریخته بودند. لذا انبان های سویق را برداشته و مراجعت نمودند. به همین دلیل این غزوه را ذات السویق گویند.(2)

شهادت امام جواد علیه السلام

بنا بر روایتی در روز پنجم ذی الحجه سال 220 هجری قمری شهادت نهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جواد علیه السلام واقع گردید که البته قول مشهور همان آخر ذی القعده است.

رحلت آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی

در روز پنجم ذی الحجه سال 1361 هجری قمری فقيه بزرگ آیت الله حاج شيخ محمدحسين غروی اصفهاني معروف به كمپانی رحلت کردند.

--------------------------------

منابع:

1-مناقب آل ابی طالب،ج1،ص164. بحار الانوار،ج20،ص2.
2- منتهی الامال،ص88،باب اول،فصل ششم.