غدير خم
سخن رانی ابتدای مراسم(جشن) 2
۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۱۵:۳۸ - webmaster
سلام بر کسانی که باشادی اهل بیت- علیهم السلام- شاد و با غم و اندوه ایشان، اندوه گینید و به امید کسب ثواب در جشن ولایت و شادی چهارده معصوم و تمام انبیا و اصیا شرکت کرده اند،سلام بر شما.
درایام غدیر هستیم، هر کدام از ما به طمع کسب ثواب و سنگین کردن پرونده اعمال از حسنات و نزدیک تر شدن به اهل بیت- علیهم السلام- در دنیا و آخرت، عمری را سپری کرده ایم، چه غدیرهایی را پشت سر ننهاده ایم، ولی آیا می دانیم چه اعمالی در آن روز به جا آوریم؟

آن چه از اعمال روز غدیر از احادیث به ما رسیده بسیار است. از جمله روزه داری و افطاری دادن به مومنین، مصافحه، صله رحم، تبسم بر روی مومنان، خواندن زیارت امین الله و دیگر دعاهای ماثوره.

بله، این روز عظیم ترین عید نزد خدا و پیامبر خداست. زیرا که رسول خاتم- صلوات لله علیه-، جانشین خود را برای مردم معرفی کردند، ولی آیا فقط در این روز؟!؟

فقط در غدیر خم مردم به گوششان رسید که پسر عمّ رسول خاتم جانشین وی خواهد بود، پس در این بیست و سه سال چه؟!؟
بدان ای دوست که رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- در مدّت رسالت خویش بارها و بارها این مساله را به مردم گوش زد کردند، نمونه های این ماجرا بسیار است ولی می خواهم اولینش را برایت بگویم:

سه سال بود که از نزول وحی می گذشت، عدّة انگشت شماری پنهانی ایمان آوردند. که اولینشان خدیجه کبری و امیرالومنین- علیه الاسلام- بود. حال به امر الهی، پس از نزول آیه« واَنذِر عَشیرَتَک الاقربین» پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- سران قریش و فرزندان عبدالمطلب را دعوت کرده بود، برای آن ها غذایی ترتیب داده بود که به معجزه الهی آنچنان برکت کرد که همه حیران شدند، پس از غذا رسول خدا ایستاده و به آنان اعلام کردند که، ای مردم، من پیامبر خدا هستم، دست از بت پرستی بردارید و یگانه پرست شوید، هر کس اولین کس باشد که مرا تایید کند، او وزیر و جانشین من خواهد بود.

سه روز این ماجرا تکرار شد، در دو روز اول و دوم اصلا اجازه ندادند که پیامبر کلامی بگوید با سر و صدا مجلس را به هم زدند ولی روز سوم علی بن ابی طالب گفت:

یا رسول الله، من به خدا ایمان دارم و به رسالت تو معترفم و تو را تایید می کنم، پسری سیزده ساله یعنی علی بن ابیطالب بود، پس پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- دست او را گرفته و فرمودند: همانا تو وزیر و جانشین و وصی من خواهی بود، و آن روز یوم الانذار بود، پس ، تنها در عید غدیر اعلام جانشین نشده، چرا در غدیر خداوند اعلام کردند که دین کامل گشته؟

شاید علتِ آن، این باشد که هیچ گاه مردم با حضرت علی- علیه السلام-چه لسانا و چه با دست بیعت نکرده بودند و ثانیا هیچ گاه در حضور صد بیست هزار نفر مسلمان که یک جا بشنوند و بیعت کنند مطرح نشده بود، از این رو آیه نازل شد: «اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاسلامَ دیناً»، یعنی با اعلام کلی و عمومی وصایت و وزارتِ حضرت علی- علیه السلام- دین حق از نظر الهی کامل گشت و آن گاه رسول خدا عمامه مبارک خویش را که سماب نام داشت به عنوان تاج افتخار بر سر مولای متقیان علی - علیه السلام- نهاد و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت آویخت و فرمود:

«عمّامه تاج عرب است.»