غدير خم
راه کارهای جشن در مراکز فرهنگی 4
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ ۲۱:۵۹ - webmaster
اینترنت، رسانه ها، روزنامه و مجلات

جمله ای زیبا در مورد تبریک کوتاه برای غدیر در سایت های اینترنتی ، و جایزه
طراحی کارت پستال جهت بزرگداشت روز غدیر
تهیه مقاله
خاطره ای از جشن های غدیر از گذشته تا حال
مسابقه خطاطی از خطبه غدیر
مسابقه نقاشی صحنه غدیر از سنین کودک و نوجوان و غیره
اشعاری در مورد غدیر در سایت نونهالان .کام
بهترین شعر
بهترین متن دکلمه


مجالس ولیمه حج:
تدارك و كنترل مجالس وليمه كه در آن مخارج مجلس را، ديگري مي دهد ، محل مجلس را ديگري مي دهد ، تدارك پذيرایي و .... با ديگري است و ما فقط يكي از شركت كنندگان هستيم .

نحوه برگزاري :
چون در ايام غدير تعداد قابل توجهي از دوستان جلسات مذهبي از جمله دوستان خودمان به مجالس وليمه حج دعوت مي شوند و الزاما بايد كادو هم ببرند مي توان به جاي كادو به تعداد ميهمانان مجلس كتاب مرتبط با غدير تهيه كرد و در مجلس بين شركت كنندگان كه نوعا پس از صرف شام مشغول صحبت و گاها غيبت و تهمت و ... مي شوند توزيع كرد و دعوت به مطالعه نمود، البته بايد كتاب كوچك ، محدود ، و جذاب باشد و شخص توزيع كننده بايد به طور مفصل در معرفي كتاب و ارایه آن صحبت نموده و خلاصه، سخنان گوش نواز بيان كند .

سوالات :
بايد شخص توزيع كننده كتاب در پايان كتاب خواني به كمك ميهماناني كه قبلا به حج مشرف شده اند، روزنه اي به سوي تقبيح وهابيت ، و تفكرهاي وهابي زده بپردازد يا به فراخور متن كتاب خوانده شده، سررشته يك بحث 20 دقيقه اي را به دست بگيرد و صحبت كند.

هزينه :
اين طرح اگر قرار باشد به جاي خريد كادو كتاب خريده شود هزينه اي در برندارد نه پولي نه زماني نه تداركاتي .

پرسنل :
چون شخص توزيع كننده كتاب در هر صورت بايد در اين مراسم شركت مي كرد، لذا مي توان گفت پرسنلي نيز نياز ندارد.


جشن در قطار:
در برخي از قطارها سيستم صوتي و تصويري مركزي وجود دارد ، مانند قطارهاي بن تور. مي توان در اين قطارها به تعداد مسافرين كتاب و پرسش نامه همراه تهيه و توزيع کرد. از طريق تلويزيون قطار يك مسابقه برقرار نمود، به اين ترتيب كه پس از توزيع كتاب ها يك فرصت مثلا 4 ساعتي داد تا مسافرين قطار كتاب ها را مطالعه نموده، برگه پاسخ ها را تكميل كنند . پس از پايان مهلت، برگه هاي پاسخ جمع آوري و از ميان افرادي كه پاسخ هاي صحيح داده اند يك نفر برنده اعلام شود. مراسم قرعه كشي به طور زنده از طریق تلویزیون پخش شود و از شخص برنده خواهش کنند تا با حضور در مقابل دوربين جايزه خود را تحويل بگيرد. در طول مراسم حداقل 3 فرصت 20 دقيقه اي به دست مي آيد كه مجريان مي توانند اقدام به سخن راني هاي جذاب بيست دقيقه اي از پيش تمرين شده نمايند . حتي مي توان چنان چه برنامه ريزي قوي و خوب باشد برنامه هایي مثل پرسش و پاسخ هم اجرا كرد.

-امكانات لازم : كتاب و پرسش نامه – يك سكه بهار آزادی به عنوان جایزه – شيريني يا شكلات به تعداد مسافرين – هداياي مناسب و جذاب جهت كودكان و نوجوانان – يك دوربين فيلم برداري و احتمالا يك دست گاه ويدیو .

-مجريان و خدمت گذاران : حداقل 3 نفر

-زمان اجرا : مي توان در طول يك هفته مجاور غدير يا حتي 10 روزه مجاور غدير اين کار را انجام داد.



طرح جشن در هواپیما:
مشاركت مردم در اجراي طرح هاي غدير براي محل هایي نظير قطار و هواپيما شركت عوامل اجرایي مانند خدمه ، مهمان داران و .... اهميت بسزایی دارد زيرا اولا نيروي كم تري از ما در گير مي شود ثانيا دوستان و عوامل ما نحوه ارتباط با مخاطبين خاص مثل مسافرين هواپيما و مسافرين قطار ( كه هر كدام نحوه برخوردي خاص را مي طلبد) به خوبي اين اشخاص نمي دانند . ثالثا ميهمانان و مسافران خود را سهيم احساس مي كنند.

نحوه برگزاري :
1)ارتباط بسيار گرم و صميمي همراه با هداياي چشم گير و چشم نواز براي خدمه قطار خدمه پرواز و توجيه آن ها به برگزاري مراسم در يك محيط سرشار از ادب و احترام و تكريم و تعزيز مسافران.
2)سپس مجموعه اي جوايز (چندين نوع باشد ) به مسافران نشان داده شود و اعلام شود كه بين شركت كنندگان در همه پرسي كتبي قرعه كشي شده و شخص برنده از بين جوايز قرعه كشي كرده و يكي را بر مي گزيند.

سوالات:
سوال ها بايد به گونه اي باشد كه بتوان از فكر و انديشه مسافران سود برد مثلا

1- براي تبليغ شعایر مذهبي مانند غدير در بين جوانان چه روشهایي پيش نهاد مي كنيد؟
2- چرا جوانان نسبت به شعایر مذهبي حتي شعایر ملي بي علاقه و بي غيرت شده اند؟‌
3- چگونه مي توان بين نسل امروز و ديروز ارتباط برقرار كرد؟
4- چرا ديگر به اموري مانند خوش نویسی ، خوش سخنی ،شیک پوشی مانند گذشته اهميت داده نمي شود و خيلي چراهاي ديگر سوال شود. هدف از اين طرح مشاركت مردم و گرفتن ایده و طرح هاي جديد.

هزينه ها :
در طول يك روز يا يك شيفت كاري خدمه پرواز، حدس مي زنم حداقل 4 پرواز هر كدام 300 نفر انجام می شود. هر كدام از خدمه پرواز حدود 000.000 1 ريال، براي خلبان و مسولين كادر پردازي ربع سكه پرس شده در كارت هاي تبليغي غدير، جوايز مسافرين نيز هر جايزه حدود 250.000 ريال و كم تر نباشد .

پرسنل :
اگر بتوان قبل از مراسم براي كادر پرواز در يك فضاي جداگانه، ضمن عرض تبريك ،هدايا را تقديم كرد و نسبت به اين كار توجيه شان نمود، ديگر نيازي به حضور مجري توسط ما نيست. نهايتا در بعضي پروازها فقط به عنوان ناظر يك نفر لازم است.