غدير خم
تهیه غذا در جشن 2
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ ۱۸:۰۴ - webmaster
طرز تهیه حلوای کاسه ای، حلوای زنجبیلی، مسقطی، کیک باقلوایی
حلوای کاسه ای

مواد لازم:
شیر 1 لیتر
آرد برنج 2 قاشق سوپ خوری
نشاسته 2 قاشق سوپ خوری
شکر 2 تا 3 پیمانه به مقدار دل خواه
گلاب 1 تا 2 قاشق

طرز تهیه:
نشاسته را در آب سرد حل کرده، آرد برنج را در شیر حل می کنیم و شکر و گلاب را اضافه می نماییم و مایه را در ظرفی ریخته روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا جوش آمده و کمی غلیظ شود بعد در ظرف مناسب می کشیم. حلوای کاسه را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد می توان میل نمود.



حلوای زنجبیلی

مواد لازم:
آرد سفید 1 کیلو
آرد نخودچی نیم کیلو
نشاسته حدود 400 گرم
مغز بادام خلال شده به مقدار دل خواه
پودر قند به مقدار دل خواه
زنجبیل و هل به مقدار دل خواه
روغن حدود 250 گرم

طرز تهیه:
آرد را به مقدار لازم تفت داده سپس آرد نخودچی و نشاسته و پودر قند و روغن را ریخته و با دست ماساژ می دهیم زنجبیل و هل را اضافه کرده و در سینی پهن کرده و برش می دهیم و روی آن را با خلال بادام تزیین می نماییم.



مسقطی کاسه ای در چند رنگ

مواد لازم:
نشاسته گل 200گرم
شکر 400گرم
آب 6 تا 7 پیمانه( یک و نیم لیتر )
گلاب یک دوم پیمانه
روغن آب کرده 100گرم
خلال بادام بو داده 100گرم

طرز تهیه:
نشاسته را در 6 تا 7 پیمانه آب سرد حل و از صافی رد می کنیم و در ظرف لعابی ریخته و روی حرارت ملایم گاز می گذاریم مرتب هم می زنیم تا مایه جوش آید. سپس شکر را به آن اضافه نموده و مرتب هم می زنیم تا کاملا غلیظ شود به طوری که خط قاشق روی مایه محو نشود. بعد در دیس می ریزیم و بعد از سرد شدن به صورت لوزی می بریم. می توان در این مایع 100 گرم خلال بادام را هم استفاده نمود. برای رنگی کردن نشاسته می شود از زعفران و پودر کاکائو هم استفاده نمود و در چندین رنگ مختلف می توان مسقطی را تهیه کرد.



کیک باقلوایی

مواد لازم:
تخم مرغ 3 عدد
شکر یک سوم پیمانه( 100گرم )
پودر بادام 1 پیمانه(120 گرم)
کره 150گرم آب کرده
آرد 2 پیمانه(125 گرم )
گلاب یک چهارم پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
هل 1قاشق چای خوری

مواد لازم جهت تهیه شربت:
شکر 1 پیمانه
آب یک دوم پیمانه
گلاب یک چهارم پیمانه
عسل یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه:
تخم مرغ ها را کامل داخل ظرفی ریخته و مخلوط می کنیم و شکر را اضافه کرده حدود 5 دقیقه هم می زنیم بعد از آن کره و گلاب و هل و بکینگ پودر را اضافه کرده، سپس آرد را اضافه و با دور کند همزن مواد را مخلوط می نماییم. در آخرین مرحله پودر بادام را اضافه می کنیم. یک قالب 20 در 30 نیاز داریم. کف و دیواره را چرب و مایع را داخل آن می ریزیم. و در دمای 170 درجه سانتی گراد به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر و دمای 180 سانتی گراد به مدت 5 دقیقه از حرارت بالایی فر استفاده می کنیم تا طلایی شود.

برای تهیه شربت باید که شکر و آب و عسل را روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه قرارداده تا کاملا قوام آید و در آخر که در حال جوش زدن می باشد گلاب را به آن اضافه و گاز را خاموش می نماییم. سپس شربت را داغ داغ روی کیک ریخته و آن را به صورت دل خواه برش می دهیم.