غدير خم
تهیه غذا در جشن 1
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ ۱۷:۴۷ - webmaster
طرز تهیه باسلوق، سمبوسه، پیراشکی گوشت، فلافل در جشن
باسلوق در چند رنگ

مواد لازم:
نشاسته 1 لیوان
شکر 1 لیوان
گلاب 1 لیوان
زعفران یا کاکائو به مقدار لازم

طرز تهیه :
ابتدا نشاسته را داخل ظرف بزرگی ریخته و مقداری آب به آن اضافه می نماییم تا روی آن را کاملا بگیرد. صبر می کنیم تا نشاسته ها ته نشین شود و بعد آب روی آن را که کاملا صاف و زلال شده خالی می کنیم. این کار را 2 یا 3 بار انجام می دهیم تا بوی نشاسته از بین برود. بعد نشاسته را همراه گلاب و شکر داخل ظرف بزرگی ریخته و روی شعله قرار می دهیم، شعله ی ما باید زیاد باشد و مواد را هم می زنیم این کار را آن قدر ادامه می دهیم تا مواد سفت شده و شفاف گردد. کاغذ فویل را از قبل آماده کرده و روی آن پودر نارگیل می پاشیم مواد ما وقتی کاملا سفت شد بر روی کاغذ فویل پخش نموده و مقداری مغز گردو خرد شده داخل آن فرو کرده، دو طرف کاغذ را بالا می آوریم و مواد داخل آن رولتی می شود. می گذاریم تا کاملا سرد شده بعد فویل را باز کرده و برش می زنیم.



سمبوسه

مواد لازم:
گوشت چرخ کرده نیم کیلو
جعفری به مقدار دل خواه
پیاز 1 عدد بزرگ
فلفل 1 عدد
نمک و فلفل و رب به مقدار دلخواه
نان لواش تقریبا 4 عدد
سیر 1 حبه
روغن مایع

طرز تهیه:
گوشت و پیاز و سیر را تفت می دهیم سپس جعفری ساتوری شده و فلفل دلمه ای خرد شده و نمک و فلفل را به آن اضافه و مخلوط می نماییم. به آن یک زمان کوتاه می دهیم تا پخته شود. نان را در ابعاد 25 در 10 سانتی متر می بریم و مواد آماده شده را داخل تک تک نان ها ریخته و به صورت سه گوش می پیچیم و در روغن مایع سرخ می کنیم.



پیراشکی گوشت

مواد لازم جهت تهیه خمیر: ( می توان از خمیرهای آماده نان فانتزی هم استفاده نمود )
آرد 1 لیوان
آب یک دوم لیوان
شیر 1 استکان
روغن مایع 2 قاشق
نمک 1 قاشق چایخوری

آرد را در آب مخلوط می کنیم و شیر و روغن و نمک را هم به آن اضافه و خوب آن را ورز داده تا خمیری نرم بدون این که چسبندگی داشته باشد به دست آید.

مواد لازم داخل پیراشکی:
گوشت چرخ کرده یا قارچ نیم کیلو
پیاز و سیر 1 عدد
فلفل دلمه ای 1 عدد
نمک و فلفل به مقدار دلخواه

طرز تهیه :
گوشت یا قارچ را با پیاز و سیر تفت می دهیم سپس فلفل دلمه ای خرد شده و نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و سرخ می کنیم. از خمیر نان گلوله کوچکی برمی داریم و داخل آن مواد گوشتی را می ریزیم و لبه های آن را روی هم می آوریم اطراف خمیر را با انگشت شکل می دهیم و درون روغن مایع سرخ کرده و در دیس می چینیم.



فلافل

مواد لازم :
نخود نیم کیلو
پیاز 2 یا 3 عدد بزرگ
سیر چند حبه
نمک و فلفل به مقدار دلخواه
روغن مایع

طرز تهیه:
نخودها را یک روز کامل در آب خیس نموده و مرتب آب آن را عوض می نماییم. سپس با چرخ گوشت آن را چرخ می کنیم و پیاز و سیر را هم که از قبل چرخ کرده ایم به همراه نمک و فلفل به آن اضافه نموده و تمام مواد را با هم مخلوط می نماییم. بعد با قالب خود فلافل گلوله های کوچکی درون قالب می ریزیم و در روغن فراوان و داغ سرخ نموده در دیس می چینیم و می توان از سُس مخصوص فلافل هم جهت چاشنی استفاده کرد.