• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه صفر » بیست و هفتم صفر مصادف با مأموریت اسامه بن زید از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای تجهیز سپاه اسلام

بیست و هفتم صفر مصادف با مأموریت اسامه بن زید از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای تجهیز سپاه اسلام

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۹/۳۰ ۲۱:۳۶1358 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه صفر
1-مأموریت اسامه بن زید از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای تجهیز سپاه اسلام:

رسول گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله و سلم پس از بازگشت از حجه الوداع، برای مقابله با حمله رومیان که از شمال غرب شبه جزیره عربستان حمله ور شده بودند، سپاهی از انصار و مهاجر جمع آوری و فرمان همگانی برای شرکت در این جهاد را صادر نمودند.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیست و هفتم صفر سال 11 هجری قمری با دستان مبارک پرچم فرماندهی را به دست جوانی رشید که در 17 یا 18 سالگی بود سپردند. او اسامه فرزند زید بن حارثه بود که پدرش در جنگ تبوک قبلاً به دست رومیان به فیض شهادت نایل شده بود.

اردوی مسلمانان در نزدیکی مدینه برپا شد. برخی افراد از جمله ابوبکر، عمر، عثمان، سعد بن ابی وقاص، ابوعبیده که از ماجرای غدیرخم و نصب امیرمومنان به امامت و رهبری مسلمانان از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دل خوشی نداشتند به پیامبر خرده گرفتند که چرا جوانی کم سن و سال را به امیری سپاه انتخاب کرده اند.

اینان که خروج از سپاه را از مدینه مطابق با اهداف و امیال خود نمی دانستند،کم تجربگی اورا بهانه قراردادند و خود را مشمول لعن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که همان لعن خداوند است قراردادند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با جسمی تب دار و رنجور در حالی که از شدت مریضی توان و رمقی نداشتند به مسجد آمدند و بالای منبر رفتند و در اثبات کاردانی اسامه بن زید برای مردم سخن گفتند و بازگشتند.(1)

سرانجام با توطئه های بسیار و کار شکنی های فراوانی که بر سر راه اسامه بود، سپاه او به طرف سرزمین روم به حرکت درآمد، اما هنوز از مدینه فاصله ای نگرفته بود که از رحلت خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم باخبر شدند. اندوه سپاه و فرصت طلبی منافقان مسلمان نما، برای مدت ها شیرازه سپاه را از هم پاشید و تا زمان حکومت ابوبکر این از هم پاشیدگی ادامه داشت ولی در نهایت روانه جنگ با شام و رومیان شدند.(2)

---------------------------------------------------------

منابع:
1-بحار الانوار،ج30،صفحه428، و ج21،صفحه410، و مستدرک سفینه البحار، ج6،صفحه295،و طبقات ابن سعد،ج2،صفحه136
2-تاریخ دمشق،ج2،صفحه51
به روز شده: : ۱۳۹۳/۱۰/۱ ۱۶:۰۴
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
7 + 8 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه