• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه صفر » پنجم صفر مصادف با شهادت حضرت رقیه سلام اللّه علیها دختر امام حسین علیه السلام

پنجم صفر مصادف با شهادت حضرت رقیه سلام اللّه علیها دختر امام حسین علیه السلام

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۹/۳۰ ۲۱:۲۹954 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه صفر
در پنجم صفر سال 61 هجری قمری شهادت دختر کوچک امام حسین علیه السلام،حضرت رقیه سلام اللّه علیها در شام اتفاق افتاد.(1)
رقیه خاتون در واقعه عاشوراء 3 یا 4 ساله بود و امام حسین علیه السلام بسیار به او مهر می ورزیدند و او نیز به پدر علاقه فراوان داشت.

حضرت رقیه سلام اللّه علیها به همراه پدر از مدینه منوره هجرت کردند و این دختر خردسال همانند سایرکودکان، فرزندان و زنان آن حضرت در این سفر رنج و سختی کشیدند و تشنگی چشیدند و با دیگر خاندان نبوی وارد سرزمین کربلا شدند.

پس از شهادت امام علیه السلام و یاران بی همتایش او نیز به اسارت کوفیان در آمد و سپس همراه کاروان اسیران روانه کوفه و شام گردیدند. رقیه خاتون در فراق پدر شبانه روز می گریست و بی قراری می کرده و زنان خاندان عصمت و طهارت جریان شهادت سید الشهداء و یارانش را از او و دیگر نونهالان مخفی نگه می داشتند و می گفتند پدرانشان به مسافرت رفته اند.

این ماجرا ادامه داشت تا اسرای اهل بیت علیه السلام را در شام در خرابه های نزدیک قصر یزید بردند. این دُردانه هنگام شب از خواب بیدار شد و پریشان بهانه پدر گرفت و شروع به گریستن کرد. از صدای گریه او بانوان حرم و دیگر کودکان نیز ناله و گریه سر دادند. صدای شیون به گوش یزید ملعون رسید و برای اینکه بار دیگر مصیبت و داغ اهل بیت علیه السلام را تازه کند، سر بریده امام حسین علیه السلام را به خرابه فرستاد. کودک خسته از رنج سفر و شکنجه های ظالمانه یزیدی که هر لحظه انتظار پدر را می کشید با دیدن سر پدر ناله ای کشید و فریاد زد: ای پدر!چه کسی رگ های سر تو را بریده!؟ چه کسی مرا در کودکی یتیم کرده، ای پدر بعد از تود به چه کسی دل ببندم و چه کسی یتیم تو را بزرگ خواهد کرد. ای کاش در خاک آرمیده بودم و محاسن خضاب شده به خون تو را نمی دیدم. سپس لب های کوچکش را بر رگهای پدر گذاشت و آنقدر گریست تا بی هوش شد و از غصه جان باخت و به پدر بزرگوارش ملحق شد. بدن این شکوفه پرپر گلستان فاطمی را نیز شبانه به خاک سپردند.

-----------------------------------------------------------------------------------
منبع:
نفس المهموم،صفحه456 و منتهی الامال،صفحه611، و الوقایع و الحوادث،ج5 صفحات 81-75-74-70، و از مدینه تا مدینه،فحه963
لازم به ذکر است که از کهن ترین منابعی که نام آن حضرت به لفظ رقیه یاد شده قصیده سیف بن عمیره نخعی کوفی از اصحاب امام جعفر صادق علیه السلام و امام موسی کاظم علیه السلام .(1)

منبع:کشف الغمه،ج2، صفحه216 و عوالم جلد امام حسین،صفحه331،و الوقایع و الحوادث،ج3،صفحه192، و نفس المهوم،صفحه414، و احقاق الحق،ج1،صفحه633

هم اکنون آستانه حضرت رقیه یکی از زیارت گاههای شیعیان در شهر دمشق است و در 300 متری از مسجد اموی قرا گرفته و عاشقان و محبّان اهل بیت علیه السلام به زیارتش می شتابند و دل را در آن بارگاه از زنگار گناه می زدایند. به شواهد و مدارک فراوانی درباره وجود شریف آن حضرت و این که مدفن شریف ایشان در مکان فعلی حرم مطهر قرار دارد به همراه معجزات و کرامات فراوان از آن منوره مظلوم موجود است که شیفتگان علم را به آنها ارجاع می دهیم از جمله ابصار العیون فی انصارالحسین علیه السلام،صفحه368، نفس المهوم،صفحه414، و احقاق الحق،ج1،صفحه 633
به روز شده: : ۱۳۹۳/۹/۱۷ ۱۷:۱۱
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  امام  حضرت  شهادت  حسین  السلام  علیه  رقیه  دختر 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
3 - 1 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه