• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه محرم » بیست و پنجم محرم مصادف با شهادت سید الساجدین امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام و قتل محمّد امین

بیست و پنجم محرم مصادف با شهادت سید الساجدین امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام و قتل محمّد امین

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۹/۲۳ ۲۱:۳۶1826 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه محرم
شهادت سید الساجدین امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام
بنا بر روایت مشهور امام سجّاد علیه السلام در روز 25 محرم سال 94 هجری قمری به شهادت رسیدند.
آن حضرت پس از گذراندن عمری پر برکت که در یکی از حساس ترین دوره های تاریخ اسلام واقع شد، ویژگی های مهمی در بین مردم داشتند، زیرا فضائل و مکارم آن حضرت در هر مجلس و محفلی بیان می شد و امام در دلهل و عواطف مردم جا گرفته بود.
این وضع بر امویان بسیار سخت بود و آنها را می رنجاند و از همه کس بیشتر ولید بن عبدالملک کینه امام را در دل داشت که بارها می گفت: من تا وقتی علی بن الحسین علیه السلام در دنیا باشد راحت نیستم. از این رو وقتی ولید زمام سلطنت را در دست گرفت مصمم شد امام را مسموم کند. لذا سم کشنده ای برای کارگزارش در مدینه فرستاد و به او دستور داد تا آن را به امام بخوراند و آن نانجیب نیز دستور ولید ملعون را عملی کرد.

زهر در بدن نازنین امام کارگر شد و بدین صورت حضرت سید الساجدین امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام در 57 سالگی در مدینه به شهادت رسیدند. از پیکر پاک امام سجّاد علیه السلام در شهر مدینه تشیع بی نظیری شد. توده های مردم از مناظق مختلف بر پیکر مطهر آن حضرت حاضر شدند و همگی با دلهای شکسته و پریشان با امام خویش وداع کردند. امام باقر علیه السلام بدن مطهر پدر گرامی را در قبرستان بقیع در کنار قبر عمویشان حضرت امام مجتبّی علیه السلام به خاک سپردند. (1)


قتل محمّد امین به دستور برادرش مأمون

هارون الرشید در زمان حیات خود ، پسر خویش محمّد امین را که مادرش زبیده بود جانشین خویش قرار داد و پسر دیگرش عبدالهی مأمون را که بزرگتر از امین بود، ولیعهد امین قرار داد. پس از مرگ هارون ، امین به مدت 5 سال خلافت کرد و برادرش را از ولیعهدی خلع نمود. ماُمون که در خراسان امارت داشت به کمک ایرانیان بر ضد برادرش قیام کرد و سرانجام طاهر بن حسین ذوالیمینین را با سپاهی عظیم به بغداد فرستاد و در جنگی که بین سپاه مأمون و امین درگرفت ، سپاه امین شکست خورد و طاهر فرمانده سپاه مأمون در روز 25 محرم سال198 هجری قمری امین را کشت و سرش را به مرو منتقل کرد و بدین گونه خلافت عباسی به مأمون منتقل شد.(2)



-----------------------------------------
منابع:
1- تحلیلی از زندگی امام سجاد(ع) ، باقر شریف قریشی، ج 2 ص 716، و مصبح کفعمی، ج 2، ص729 و زاد العماد، ص 328
2- کامل ابن اثیر، ج 6 ،ص287
به روز شده: : ۱۳۹۵/۶/۸ ۱۹:۴۱
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
0 + 8 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه