• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه شوال » هفدهم شوال مصادف با وقوع غزوه خندق، وفات ابا صلت هروی و درگذشت آيت الله شيخ عبدالله مامقاني

هفدهم شوال مصادف با وقوع غزوه خندق، وفات ابا صلت هروی و درگذشت آيت الله شيخ عبدالله مامقاني

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۵/۲۸ ۲۱:۳۴1386 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه شوال
1-وقوع غزوه خندق:
در هفدهم شوال سال پنجم هجری قمری غزوه خندق (احزاب) به وقوع پیوست. این جنگ در زمستان واقع شد. در این جنگ تعداد مسلمانان 3000 نفر و تعداد شهدای مسلمانان 6 نفر بود و تعداد کفار10000 نفر ولی تعداد کشته شدگان آن ها آورده نشده است.(1)
در این جنگ مسلمانان داخل مدینه در اطراف شهر خندق کندند. در اثنای این کار منافقان جسارت ها به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نمودند و عمر بن عبدود مبارز طلبید، ولی کسی جرات نکرد. عمر بن خطاب از شجاعت های عمرو سخن گفت و در مردم ایجاد ترس کرد. عبدالرحمن بن عوف گفت: اگر عمرو بر ما چیره شود همه ما را خواهد کشت. بهترین راه این است که محمد را دست بسته تحویل آن ها دهیم. در چنین اوضاعی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: آیا دوستی هست که شر این دشمن را کم کند؟ در این هنگام امیر مومنان علیه السلام عرض کردند: من به مبارزه او می روم. پیامبر سکوت کردند و تا سه بار این کلام را تکرار کردند و هر سه بار امیر مومنان علیه السلام برای مبارزه اعلام آمادگی نمودند. سرانجام پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم اجازه فرمودند و امیر مومنان علیه السلام حرکت کردند. در این هنگام پیامبر فرمودند: تمامی ایمان در برابر تمامی کفر قرار گرفت. بعد از آن که عمرو بن عبدود اسلام اختیار نکرد و دست از جنگ برنداشت امیر مومنان علیه السلام او را با یک ضربت از پای در آورد. در این حال صدای تکبیر مسلمانان بلند شد و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: مبارزه علی بن ابیطالب علیه السلام در روز خندق از اعمال امت من تا روز قیامت افضل است.(2)


2-وفات ابا صلت هروی:

در 17 شوال سال 207 هجری قمری ثقه جلیل، ابا صلت (عبدالسلام) بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مامون از دنیا رفت.(3) وی از اصحاب امام رضا علیه السلام و از خواص شیعیان بود و کتاب وفاة الرضا (علیه السلام) تالیف اوست. در ایران دو قبر منسوب به آن بزرگوار است یکی در بیرون شهر مشهد و دیگری در دروازه ری قم.(4)


در این روز و در سال 1351 هجری قمری درگذشت آيت الله شيخ عبدالله مامقاني، مولف«تنقيح المقال في احوال الرجال» رخ داده است.


-------------------------------------


منابع:

1-فیض العلام،ص76.
2- کشف الغمه،ص150. بحار الانوار،ج20،ص281-186.
3-مستدرک سفینة البحار،ج5،ص224.
4- مراقد المعارف،ج1،ص107و108.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۵/۲۶ ۱۷:۴۳
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  شوال  هفدهم  غزوه  خندق  ابا صلت هروی 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
9 - 2 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه