• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه شوال » هشتم شوال مصادف با ویرانی قبور ائمه بقیع به دست وهابی ها و جنگ حمراء الاسد

هشتم شوال مصادف با ویرانی قبور ائمه بقیع به دست وهابی ها و جنگ حمراء الاسد

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۵/۲۲ ۱۶:۰۵1367 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه شوال
1-ویرانی قبور ائمه بقیع علیه السلام به دست وهابی ها
در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری قبور ائمه بقیع و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در احد به دست وهابی ها تخریب شد.(1)
آنان علاوه بر قبر مطهر ائمه معصومین علیه السلام قبرهای دیگری را هم تخریب نمودند که عبارتند از قبر منسوب به حضرت زهرا سلام الله علیها، قبر مطهر فاطمه بنت اسد سلام الله علیها، قبر مطهر حضرت ام البنین سلام الله علیها، قبر مطهر ابراهیم پسر پیامبر، قبر مطهر اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام، دختران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، قبر حلیمه سعدیه، دایه پیامبر و قبر شهیدان زمان پیامبر.

وهابیان در سال 1343 هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب، ابی طالب، خدیجه و زادگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را با خاک یکسان و در جده نیز قبر حوا و دیگر قبرها را تخریب کرده بودند. در مدینه گنبد منور نبوی را به توپ بستند ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال 1343 هجری قمری با تخریب قبر مطهر ائمه بقیع اشیای نفیس و با ارزش آن قبرها را به یغما بردند. مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را هم خراب کردند و علاوه بر آن قبر حضرت حمزه سید شهدا علیه السلام و شهدای احد را با خاک یکسان کردند. در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهر را کندند و جواهرات و اشیای نفیس حرم مطهر را که بیشتر از طرف پادشاهان و بسیار ارزشمند و گران بها بود، غارت کردند و قریب به هفت هزار نفر از علما و فضلا و سادات و مردم را کشتند سپس به سمت نجف رفتند که موفق نشدند و شکست خورده و برگشتند.(2)


2)جنگ حمراء الاسد:

در این روز و در سال 3 هجری جنگ حمراء الاسد اتفاق افتاده است. حمراء الاسد نام مکانی در اطراف مدینه است. بعد از جنگ احد(3) و آمدن مسلمانان به مدینه، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای آن که مبادا قریش مراجعت کنند و به مدینه حمله نمایند امر نمود تا بلال ندا دهد: امر خداوند متعال است که باید آنان که در احد حاضر بوده اند و جراحت دیده اند به تعقیب دشمن بروند، اصحاب کار معالجه را رها کردند و لباس رزم پوشیدند. امیر المومنین علیه السلام هم با این که بیشتر از 80 جراحت برداشته بود و بعضی آن قدر عمیق بود (فیتیله داخل آن قرار داده می شد)، لباس رزم پوشیدند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حالی که به او نگاه می کرد و می گریست پرچم را به آن حضرت داد و مسلمین حرکت کردند. بعد از تعقیب و تاخت بر کفار، مسلمانان سه روز در حمراء الاسد ماندند و آن گاه به مدینه مراجعت کردند.(4)


----------------------------------------

منابع:

1-مستدرک سفینة البحار،ج6،ص65و66
2-شهداء الفضیلة،ص388. کشف الرتیاب،ص77.
3-کشف الارتیاب،ص77. شهداء الفضیلة(علامه امینی)،ص388 البته بعضی جنگ احد را در هفتم شوال نقل کرده اند.
4-بحارالانوار،ج20،ص46-1. منتهی الامال،ج1،ص64.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۵/۲۶ ۱۷:۴۳
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
6 - 2 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه