• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه رمضان » پانزدهم رمضان مصادف با ولادت امام حسن مجتبی(ع) و حرکت حضرت مسلم به سمت کوفه

پانزدهم رمضان مصادف با ولادت امام حسن مجتبی(ع) و حرکت حضرت مسلم به سمت کوفه

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۴/۲۸ ۱۹:۲۹1404 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه رمضان
ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام

شب نیمه شعبان سال سوم هجری دومین امام شیعیان حضرت ابو محمد حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام در شهر مدینه به دنیا آمد.(1) القاب آن حضرت: سید، سبط، امین، حجت، برّ, نقی، زکی، مجتبی، زاهد.
رنگ مبارکش سرخ و سفید، دیدگان مبارکش گشاده و چشمانش مشکی بود. گونه مبارکش هموار و محاسنش انبوه و موی سرش مجعد بود. گردن مبارک در نور و صفا مانند نقره صیقل زده، میانه بالا و شانه هایی گشاده داشت و از همه مردم خوش رو تر بود. خضاب بسیار می کرد و بدن شریفش در نهایت لطافت بود.(2) در روز هفتم ولادت آن حضرت، مادرش فاطمه زهرا سلام الله علیها آن مولود مبارک را در پارچه حریری که جبریل آن را برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از بهشت آورده بود، پیچید و خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آورد، آن حضرت نام مبارکش را حسن علیه السلام نهاد و گوسفندی برای حضرتش عقیقه نمود.(3)


حرکت حضرت مسلم علیه السلام به سمت کوفه

در این روز و در سال 60 هجری حضرت اباعبدالله علیه السلام جناب مسلم بن عقیل علیه السلام را به کوفه روانه کرد. همراه او پاسخ نامه های کوفیان را داده بود که مضمون آن چنین بود: به سوی شما برادر و پسر عمویم موثق اهل بیت خویش، مسلم بن عقیل را فرستادم. اگر او بنویسد برای من که رای دانایان و بزرگان شما متفق شده بر آن چه در نامه ها درج کرده اید، به زودی به سوی شما خواهم آمد، انشاءالله.(4)

------------------------------------------

منابع:

1-ارشاد،ج2،ص5. فیض العلام،ص34. بحار الانوار،ج43،ص250 و ج95،ص192. اعلام الوری،ج1،ص599. العدد القویه،ص28. تقویم المحسنین،ص11. تاریخ الخلفا،ص188.
2-منتهی الامال،ج1،ص219و220.
3-ارشاد،ج2،ص5. فیض العلام،ص34. بحار الانوار،ج43،ص250 و ج95،ص192. اعلام الوری،ج1،ص402. کشف الغمه،ج1،ص514. مسار الشیعه،ص7. کافی،ج2،ص480. مصباح کفعمی،ج2،ص599. العدد القویه،ص28. تقویم المحسنین،ص11. تاریخ الخلفا،ص188.
4-فیض العلام،ص35.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۵/۴ ۱۶:۱۴
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  امام  ولادت  حسن  رمضان  پانزدهم  کوفه  مسلم 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
0 + 5 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه