• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه رمضان » دهم ماه رمضان مصادف با ارسال نامه های کوفیان به امام حسین علیه السلام و وفات حضرت خدیجه علیها سلام

دهم ماه رمضان مصادف با ارسال نامه های کوفیان به امام حسین علیه السلام و وفات حضرت خدیجه علیها سلام

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۴/۲۲ ۱۹:۴۱1103 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه رمضان
در سال 60 هجری جمعی از کوفیان نامه های مردم کوفه را برای امام حسین علیه السلام آوردند(1) که از جمله نامه سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعة بن شداد بجلی، حبیب بن مظاهر و جمعی از شیعیان آن حضرت در آن ها بود که توسط عبدالله بن مسمع همدانی و عبدالله بن وال خدمت حضرت امام علیه السلام آورده شد.
وفات حضرت خدیجه علیها سلام
در این روز حضرت خدیجه کبری علیه السلام از دنیا رحلت فرمودند.(2) این قول بنا بر نقل 45 روز بعد از رحلت جناب ابوطالب علیه السلام است.(3) قول های دیگر در رحلت آن حضرت چنین است: 23 رجب، 27 رجب، آخر رجب، اول رمضان و 12 رمضان. آن حضرت بعد از رحلت ابوطالب علیه السلام به سه روز فاصله و به قولی 1 ماه و به قولی 45 روز و به قولی 50 روز وفات کرده است.(4)

آن حضرت نخستین همسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود و تا خدیجه علیها سلام زنده بود نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همسری اختیار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم زیاده از آن است که ذکر شود. از فضیلت آن حضرت همین بس که والده مکرم صدیقه طاهره سلام الله علیها است و همه اولاد های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ایشان منتهی می شوند.(5) آن حضرت هنگام رحلت چند وصیت به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نمودند و با آن همه فداکاری و انفاق مال به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: (یا رسول الله مرا ببخشید که در حق شما کوتاهی کردم). پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: (حاشا و کلا من از شما تقصیری ندیدم، بلکه منتهای سعی و کوشش خود را در حق من نمودی. شما در خانه من زحمات زیادی را متحمل شدی. اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودی). آن گاه خدیجه علیها سلام عرض کرد: یا رسول الله شما را وصیت می کنم که این دختر( به حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره نمود) بعد از من یتیم و غریب است. کسی از زن های قریش او را اذیت نکند، کسی به صورت او لطمه ای نزند، به روی او داد نزند و موجب آزار او نشود.(6)

آن حضرت اولین زنی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تصدیق نمود، اول زنی است که در مکه با رسول خدا نماز جماعت خواند، اول زنی است که ایمان خود را در مکه میان مشرکین اظهار نمود، اول زنی است که در مقابل دشمن از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دفاع نمود و تمام اموال خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بخشید، اول زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیرالمومنین علیه السلام به درجه اکمال رسید.

روزی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خدیجه علیها سلام را خواست و در کنار خود نشانید و فرمود این جبرییل است و می گوید برای اسلام شروطی است که عبارتند از اقرار به یگانگی خداوند متعال، اقرار به رسالت رسولان، اقرار به معاد و اصول این شریعت و احکام آن، اطاعت از اولی الامر و ائمه طاهرین از فرزندان او یکی بعد از دیگری با برائت از دشمنان ایشان. خدیجه علیها سلام به همه آن ها اقرار نمود و ائمه طاهرین به خصوص امیرالمومنین علیه السلام را تصدیق کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: (هو مولاک و مولی المومنین و اما مهم بعدی) یعنی: (علی مولای تو و مولای مومنان بعد از من و امام ایشان است) آن گاه از خدیجه علیها سلام در قبول ولایت امیرالمومنین علیه السلام عهد موکد گرفت. سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم یک یک از اصول و فروع دین حتی آداب وضو، نماز، روزه، حج، جهاد، صله رحم، واجبات و محرمات را بیان فرمود. سپس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دست خود را بالای دست امیرالمومنین علیه السلام نهاد و خدیجه علیها سلام دست خود را بالای دست رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نهاد و به این ترتیب با امیرالمومنین علیه السلام بیعت نمود.(7)


-----------------------------------------
منابع:
1-بحار الانوار،ج44،ص333. وقایع و الحوادث،ج1،ص112.
2-الوقایع و الحوادث،ج1،ص127. فیض العلام،ص27. مسار الشیعه ص7-6. نفائح العلام،ص19-15.
3-نفائح العلام،ص158. تقویم المحسنین،ص11.
4-نفائح العلام،ص191. منتخب التواریخ،ص43. بحار الانوار،ج19،ص25. توضیح المقاصد،ص22.
5-شجره طوبی،ج2،ص235.
6-بحار الانوار،ج18،ص232وج65،ص392.
7-الوقایع و الحوادث،ج1،ص112. فیض العلام،ص31. مسار الشیعه،ص7. منتخب التواریخ،ص46. تقویم المحسنین،ص14.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۴/۱۳ ۱۷:۰۵
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  امام  حسین  شیعه  تقویم  رمضان  دهم  کوفه  خدیجه  نامه  رحلت 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
1 + 4 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه