• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه رمضان » چهارم ماه مبارک رمضان مصادف با مرگ زیاد بن ابیه لعنه الله علیه

چهارم ماه مبارک رمضان مصادف با مرگ زیاد بن ابیه لعنه الله علیه

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۴/۱۸ ۱۶:۰۰1308 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه رمضان
مرگ زیاد بن ابیه لعنه الله علیه
زیاد ابن ابیه در سال 53 در کوفه به هلاکت رسید(1). او مشهور به زیاد بن ابیه، زیاد بن امه، زیاد بن عبید و زیاد بن سمیه است و چون پدر زیاد از کثرت معلوم نبود به او زیاد بن ابیه می گفتند. هنگامی که به معاویه پیوست به او زیاد بن ابی سفیان گفتند، برادر معاویه شد و زنای مادر خود را قبول کرد.
سمیه کنیز حارث بن کلده طبیب بود. حارث او را به چراندن گوسفندان وادار کرده بود، ولی طبع زشت و شهوانی سمیه آن قدر در صحرا ننگ به بار آورد که حارث او را از خود راند. از آن پس سمیه اسما خود را به عبید چوپان ثقفی چسباند و رسما جز فواحش طائف در آمد و حیثیت خاندان عبید را هم لکه دار کرد.

برادری او با معاویه یکی از راه هایی بود که معاویه برای جلب زیاد به طرف خود به کار گرفت. او مجلسی ترتیب داد و از عده ای به عنوان شاهد در آن جا استفاده کرد، که از جمله ابو مریم مشروب فروش طائف بود، او برخواست و به زیاد گفت: شبی ابو سفیان به طائف آمد و از من فاحشه ای خواست. در آن شب کسی جز سمیه نبود. صبر کردیم تا رفت و آمد کم شد و سمیه را برای او فرستادم. زیاد زنای مادر خود را قبول کرد و برادر معاویه شد.

معاویه هم برای باوراندن این نسبت به او خواهرش را به خانه او فرستاد و دستور داد چادر از سر بردارد، چرا که محرم او است(2). زیاد بعد از برادری با معاویه برائت از حضرت امیرالمومنین علیه السلام و قتل شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام و غارت اموال آنان را شروع کرد. دست بریدن، شکم پاره کردن، به دار آویختن، زنده به گور کردن، میل سرخ شده به چشمان شیعیان کشیدن، فرزندان را سر بریدن، خانه خراب کردن و آتش زدن از جمله کارهای او بود. عبد الرحمان بن حسان را به جرم محبت علی بن ابی طالب علیه السلام زنده به گور کرد(3). در بصره و کوفه 13 هزار نفر را به جرم شیعه بودن یا به احتمال شیعه بودن کشت و بعد به معاویه نوشت: من تا این حد خواسته تو را انجام دادم و این کارها با دست چپم بود. اگر حکومت حجاز به من واگذار شود با دست راستم که بی کار است همین عمل را انجام می دهم و تصمیم دارم از مردم عراق در مسجد بخواهم که برائت از علی علیه السلام و مدح خاندان بنی امیه را علنی نمایند. هر کس قبول نکند او را بکشد و خانه او را خراب کنند. چون این خبر منتشر شد امام حسن علیه السلام و شیعیان نفرین کردند و بعضی امیرالمومنین علیه السلام را در خواب دیدند که او را نفرین کرد و آن ملعون قبل از عمل کردن تصمیمش به مرض طاعون مبتلا شد و به درکات جحیم واصل گردید.(4)

منابع:

1-نفائح العلام،ص114. الوقایع و الحوادث،ج1،ص74. فیض العلام،ص23. شفاء الصدور،ج1،ص310.
2-شرح ابن ابی الحدید،ج16،ص187. الوقایع و الحوادث،ج رمضان،ص75. شفاء الصدور،ج1،ص312. تتمه المنتهی،ص87.
3-شفاء الصدور،ج1،ص315 به نقل از خلکان و ابن اثیر.
4-شفاء الصدور،ج1،ص316. شرح ابن ابی الحدید،ج16،ص187. الوقایع و الحوادث،ج رمضان،ص79.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۴/۱۳ ۱۷:۰۵
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  رمضان 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
8 - 1 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه