• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه رجب » بیست و پنجم رجب مصادف با شهادت موسی بن جعفر علیه السلام

بیست و پنجم رجب مصادف با شهادت موسی بن جعفر علیه السلام

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۳/۶ ۱۵:۲۱1350 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه رجب
شهادت موسی بن جعفر علیه السلام

در این روز و در سال 183 هجری بنا بر مشهور امام موسی بن جعفر علیه السلام در حبس سندی بن شاهک به شهادت رسیدند.(1) به روایت مرحوم کلینی روز شهادت حضرت موسی بن جعفر ششم رجب است.(2) هارون ملعون به ظاهر برای زیارت و در حقیقت برای دست گیر کردن حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و فرستادن آن حضرت از مدینه به بغداد به مسجد النبی آمد.(3)
خلفای ظالم در دوران امامت حضرت

آن حضرت بیست سال داشتند که خلافت به ایشان منتقل شد و مدت 35 سال امامت فرمودند. در این مدت بعد از شهادت امام صادق علیه السلام مقداری هم زمان با ابوجعفر منصور بودند که او متعرض آن حضرت نشدند. بعد از منصور قریب به 10 سال ایام خلافت مهدی بود. او حضرت را به عراق طلبید و حبس کرد. شبی امیرالمومنین را در خواب دید که به او فرمود: فَهَل عُسَیتُم... .(4) وقتی بیدار شد مراد حضرت را دانست و موسی بن جعفر علیه السلام را از زندان آزاد کرد. پس از مهدی پسرش هادی خواست آن حضرت را محبوس کند ولی اجل او را محلت نداد، چرا که کم تر از یک سال خلافت کرد. خلافت به هارون که رسید، امام علیه السلام را از زندانی به زندان دیگر فرستاد، تا در سال چهاردهم خلافتش آن حضرت را در 55 سالگی به زهر جفا شهید کرد.(5)

غسل و تدفین حضرت

پس از شهادت بدن شریف حضرت را طبق دستور هارون با جامه کهنه جهت اهانت به آن بزرگ وار روی نردبانی گذاردند و چهار حمال بر دوش گرفتند، کسی جلوی جنازه صدا می زد: این امام رافضیان است. امام رضا علیه السلام قبلا متوجه غسل و کفن و نماز آن حضرت شده بود. سپس شیعیان آمدند، گل آوردند، احترام کردند و در محل فعلی حرم مطهر، بدن آن حضرت را دفن کردند.(6)

مدت امامت آن حضرت 35 سال و عمر شریف امام علیه السلام هنگام شهادت 55 سال بود.(7) شهادت آن حضرت در 5 یا 6 رجب ذکر شده است.(8)


-------------------

منابع:

1-اعلام الوری،ج2،ص6. بحار،ج48،ص206. مسار الشیعه،ص36. مصباح المتجهد،ص749. زاد المعاد،ص35. فیض العلام،ص322. مصباح کفعمی،ج2،ص598.
2-کافی،ج2،ص507.
3-کافی،ج2،ص507. بحار،ج48،ص206.
4-سوره محمد،آیه22.
5-قلائد النحور،ج رجب،ص33.
6-وقایع الایام،ج رجب،ص279 از جنات الخلود
7-ارشاد،ج2،ص244.
8-اعلام الوری،ج2،ص6. ارشاد،ج2،ص215.
به روز شده: : ۱۳۹۳/۸/۲۸ ۱۷:۱۷
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  رجب  بیست و پنجم 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
3 + 7 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه