• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه رجب » پانزدهم رجب مصادف با شهادت حضرت زینب(سلام الله علیها) و تغییر قبله و خروج از شعب ابی طالب و شهادت امام صادق(علیه السلام)

پانزدهم رجب مصادف با شهادت حضرت زینب(سلام الله علیها) و تغییر قبله و خروج از شعب ابی طالب و شهادت امام صادق(علیه السلام)

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۳/۴ ۱۵:۲۹1503 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه رجب
شهادت حضرت زینب سلام الله علیها

شهادت مظلومه و غریبانه ام المصائب حضرت فاطمه صغری عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها در شب یک شنبه 15 رجب سال 63 هجری به وقوع پیوست.(1) در مدت یک سال بعد از واقعه کربلا، زندگانی آن حضرت همراه با اشک و آه و خاطرات اسارت و کربلا سپری گشت. در عظمت آن مخدره همین بس که به فرموده شیخ صدوق از جانب امام حسین علیه السلام نیابت خاصه داشته است و تا هنگامی که بیماری امام زین العابدین تمام نشده بود، این نیابت ادامه داشت.(2)
نام گذاری حضرت

هنگام ولادت، جبرییل از جانب خداوند متعال بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله اسم این دختر را زینب علیها سلام بگذار. آن گاه جبرییل گریست. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسید: سبب این گریه چیست؟ عرض کرد: همانا این دختر از آغاز زندگی تا پایان در این سرای ناپایدار با رنج و درد و بلا خواهد زیست. گاهی به درد مصیبت شما یا رسول الله مبتلا می شود، گاهی در ماتم مادرش، گاهی در مصیبت پدر و گاهی به درد فراق برادرش حسن مجتبی علیه السلام دچار می شود. از همه بالاتر به مصایب کربلا و نوایب دشت نینوا گرفتار می شود. چنان که مویش سفید و قامتش خمیده خواهد گردید. این خبر را اهل بیت علیهم السلام شنیدند و اندوه ناک و گریان شدند. پیامبر صورت بر صورت حضرت زینب سلام الله علیها نهاد و گریست. حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها فرمود: یا ابتا این گریه برای چیست؟ خداوند دیده های تو را نگریاند، فرمود: ای فاطمه سلام الله علیها بعد از من و تو این دختر دچار بلاها و مصایبی می شود. حضرت صدیقه سلام الله علیها فرمود: چه ثوابی دارد آن کسی که بر دخترم زینب سلام الله علیها گریه کند؟ آن حضرت فرمود: ای پاره تنم و ای نور چشمم، ثواب کسی که بر او و مصایب او گریه کند مانند کسی است که بر برادرش حسین گریه کند. سپس نام آن حضرت را زینب علیها سلام نهاد.(3) آن حضرت یک سال و چند ماه بعد از واقعه کربلا با قلبی پر از اندوه و مصایب کربلا در خانه خود رحلت فرمودند و در همان خانه دفن شدند.(4) در وفات آن مخدره مظلومه روزهای 14 رجب و دهم رمضان را هم گفته اند.


تغییر قبله

در روز 15 رجب سال 2 هجری قبله از بیت المقدس به سوی کعبه تغییر پیدا کرد. این برنامه در نماز ظهر و در مسجد نبی سالم مدینه اتفاق افتاد و این مسجد بعد از آن به مسجد ذی القبلتین نامیده شد .(5)


خروج از شعب ابی طالب

در این روز حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم از شعب ابی طالب خارج شدند .(6)


شهادت امام صادق علیه السلام

شهادت امام صادق علیه السلام به روایتی در سال 148 هجری در چنین روزی بوده است .(7)


زیارت امام حسین علیه السلام

در شب 15 رجب و روز آن زیارت امام حسین علیه السلام (8) و هم چنین زیارت مشاهد مشرفه معصومین علیهم السلام (9) مستحب است.


--------------------------------------------------------

منابع:

1-زینب کبری سلام الله علیها(نقدی)،ص114. معالی السبطین،ج2،ص225.
2-شجره طوبی،ج2،ص392.
3-ریاحین الشیعه،ج3،ص38.
4-الوقایع و الحوادث،ج1،ص113.
5-مسار الشیعه،ص35. وقایع الایام،ج1،ص155. فیض العلام،ص308. قلائد النحور،ج رجب،ص151. مصباح کفعمی،ج2،ص598. مصباح المتهجد،ص742. بحار الانوار،ج98،ص345.
6-مصباح المتهجد،ص741. فیض العلام،ص308. قلائد النحور،ج رجب،ص145. مصباح کفعمی،ج2،ص599. بحار الانوار،ج97،ص598.
7-اعلام الوری،ج1،ص514. روضه الواعظین،ج1،ص212.
8-فیض العلام،ص307. مصباح المتهجد،ص741. قلائد النحور،ج رجب،ص145. مصباح کفعمی،ج2،ص599.
9-مسار الشیعه،ص35.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۲/۳۰ ۱۸:۰۷
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
5 - 0 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه