• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.

ولایت پدر

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۱۸:۲۵1537 مرتبه خوانده شده
با تبریک و تهنیت به مناسبت ایام عید الله الاکبر به پیش گاه مقدس حضرت ولی عصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – همچنین عرض تبریک و تهنیت به ساحت مقدس بی بی دو عالم فاطمه زهرا – سلام الله علیها – و رسول اکرم – صلوات الله علیه – و وجود مقدس امیر المومنین – علیه السلام - .
عیدی فرا می رسد که همه انبیا و اولیا مسرورند همه فرشتگان و ملایکه خدای متعال شادند و عیدی است که همه مومنین عالم از ابتدای تاریخ تا انتهای قیامت چشم دل به این عیدالله الاکبر دارند .

عید اعلام ولایت امیرالمومنین از طرف رسول خدا – سلام الله علیه واله – به همه عالمیان. روز معرفی شخصیتی که رسول اکرم می فرماید به برادرم علی فضایلی داده شده است که از فراوانی به شماره در نمی آید . پس هر کس فضیلتی از فضایل او را یاد آورد در حالی که بدان اعتراف دارد خداوند گناهان گذشته و آینده او را ببخشاید و هر که فضیلتی از فضایل او را بنگارد مادامی که نشانی از این نگارش باقی است فرشتگان برای او طلب غفران کنند و هر کس به فضیلتی از فضایل او گوش سپارد. خداوند برگناهان شنیداری او پرده عفو کشد و هرکه به نگاشته ای در فضایل او نظر بیفکندخداوند گناهان چشم او را ببخشد. مناقب خوارزمی/2

این حدیث و ده ها حدیث مشابه که ذکر فضایل و مناقب امیرالمومنین است . گویای این واقعیت است که امیر المؤمنین تنها یک شخصیت تاریخی نیست که یک روزی به دنیا آمدند و عمر مبارکشان 63 سال بود و روزی هم به شهادت رسیدند و با شهادتشان پرونده وجودشان بسته شد . امیر المومنین از ابتدای خلقت امیر المومنین اند و تا روز قیامت امیر همه مومنان هستند . پیامبر – صلوات الله علیه و اله – در خطبه غدیر آن چه راجع به ایشان می فرمایند ، دستور می دهند که حاضرین به غایبین بگویند . نسل ها زبان به زبان به آینده برسانند که ایشان مولا هستند نه فقط مولای مومنین زمان خودشان بلکه مولای همه متقیان و مولای همه مومنین عالمند .

در مجموعه دین همه ارزش ها همه خیر و خوبی در وجود مبارک امیر المومنین گذاشته شده است . لذا وجود مبارک رسول الله می فرمایند :« من من الله علیه بمعرفته اهل بیتی و ولایتهم فقد جمع الله له الخیر کله » .( بشاره المصطفی /176 )

در این حدیث حضرت می فرمایند: انا ابوالیتامی . من پدر یتیمان هستم حدیث نبوی هم نقل شده که پیامبر – صلوات الله علیه و اله – می فرمایند :« انا و علی ابو هذه الامه » . این حدیث در کتاب بحار الانوار مرحوم مجلسی ج16 ص314- ج23 ص 295 – ج26 ص342 – ج36 ص11و 255 – ج66 ص343 – تفسیر الامام ص330 – صراط المستقیم ص243 ج1 – معانی الاخبار 52 – علل الشرایع ج1 ص127 – عیون الاخبار ج2 ص85 – کمال الدین ج1 ص261 – مناقب ج3 ص15 – متشابه القرآن ج1 ص229 .

با توجه به مطلب و مدارک فوق در می یابیم که رسول الله و امیر المومنین – صلوات الله علیهما و الهما- مقام پدری دارند . مقامی که فقط مربوط به آن برهه تاریخ نیست . امیر المومنین پدرند و مقام پدری دارند .می خواهیم در این باب کمی توضیح دهیم که این توضیح را با مثالی بیان می داریم حقیقتا نقش پدر در زندگی انسان چیست ؟ پدر داشتن و نداشتن چه تفاوتی را در شخصیت انسان ایجاد می کند ؟

آسیب پذیر ترین افراد اجتماع بشری ایتام هستند . کسانی هستند که زیر پر و بال پدر و مادر زندگی نکرده اند . خوب که بنگریم تفاوت های زیادی بین بچه های با پدر و بچه های یتیم و بی پدر می بینیم . بچه ای که پدر دارد شادابی بازی اش زمین تا آسمان با بچه ای که پدر ندارد فرق می کند . بچه ای که پدر دارد اگر توی خیابان با یک خطری یا سگی مواجه شد چون پشت سرش پدر را احساس می کند وحشت نمی کند ، احساس تنهایی نمی کند، ترس بر او غلبه نمی کند . نور امیدی در دلش احساس می کند .

ولی بچه ای که پدر ندارد حتی در مواقع تنهایی هم احساس ترس و وحشت می کند چه رسد به این که با خطری مواجه شود .
پدر پشتوانه شخصیت فرزند است . و در شکل گیری آن تاثیر بسزایی دارد . بچه ای که پدر دارد از اعتماد به نفس زیادی برخوردار است . آینده روشنی را جلوی چشمش می بیند . اگر به تحصیلش فکر کند در سایه حمایت پدر خود را موفق می داند . اگر به شغلش بیندیشد پشت و پناهی را احساس می کند که به او تکیه می کند و آینده اش تامین می شود . ولی بچه بی پدر هیچ آینده ای را برای خود نمی بیند ، اعتماد به نفس ندارد ، معمولا در تحصیل موفق نمی باشد . حتی در بیماری ها بچه ای که پدر دارد زودتر بهبود می یابد تا بچه ای که فاقد این امکانات باشد . نوع بچه هایی که در خانواده بزرگ نشده اند برخوردهای اجتماعی ، ضوابط ، روابط و الزامات زندگی اجتماعی را نمی دانند ، یادنگرفته اند. لذا معمولا در اجتماع افراد مطرودی خواهند بود . آن ها نوعا مغلوب جوّ جامعه هستند و شاید قربانیان جامعه اند .

اگر کسی بخواهد مشکلات و دردهای یک بچه یتیم را درمان کند چه کند ؟ برای بیماری های جسمی او به پزشک مراجعه کند ؟ یا الویّت در روح فرزند است و باید اول او را پیش روان پزشک ببرد ؟ یا نه اولویّت در رسیدگی به وضع تحصیل اوست ؟ و یا تدبیرهای دیگر؟
اما همه می دانیم که بهترین خدمت به این فرزند گذاشتن دست او در دست پدرش می باشد . داشتن پدر برای او داشتن همه چیز خواهد بود . مشکل او که یکی دو تا نیست اولی حل شد دومی از راه می رسد دومی حل شد سومی قد علم می کند ولی بدانیم درمان او رساندن او به پدرش و ولیش می باشد .

بلای حاضر در اجتماع هم الآن همین است . حل شدن فقر در اجتماع حل همه بدبختی ها نیست اگر مشکل اعتیاد حل شد معنی آن این نیست که دیگر در جامعه تلخی احساس نمی شود . فساد و فحشا یکی دیگر از نکبت هایی است که با حل شدن آن همه چیز درست نمی شود .

مگر در عصر حاضر فاصله ها کم نشده ؟ وقت ها صرفه جویی نمی شود ؟ یک روز رفت و آمد و سرزدن به اقوام تبدیل به یک دقیقه تلفن شده ، یک نیم روز نشستن سر تشت رخت شویی تبدیل به فشار دادن یک دکمه شده ، زحمت زیاد آب کشیدن از چاه تبدیل به بازکردن بی زحمت شیر آب شده و رایانه ، ظرف شویی ، جاروبرقی ، تلویزیون ، ماهواره ، تلفن ، اینترنت و همه همه مگر برای راحتی اختراع نشد ؟ مگر برای احساس آسودگی و امنیت ابداع نشد ؟ پس چرا هنوز احساس تنگی و تلخی می کنیم ؟ چرا هرچه قدر پول جمع می کنیم باز احساس بی پناهی داریم و ....

درد ما درد بی پدری است ما از ولیمان دور افتاده ایم ، تحت سرپرستی پدر زندگی نمی کنیم . اگر بدبختیم از درِ خانه پدر دور افتاده ایم . خدا لعنت کند آن که ما را از در خانه ولی و سرپرستمان دور کرد . مثال ما دقیقا مثال بچه بی پدری ست که انواع و اقسام مشکلات رفتاری روحی روانی را دارد مادامی که دستمان را در دست پدر حقیقی مان نگذاریم و تحت ولایت و سرپرستی او زندگی نکنیم دردهایمان درمان نمی شود . مشکلاتمان حل نمی شود . تلخی های زندگیمان به شیرینی مُبدل نمی شود .

خدای متعال بعد از معرفی ولایت و سرپرستی امیرالمومنین – علیه السلام – توسط پیامبر می فرماید :« الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا »امروز کامل کردم برای شما دینتان را و تمام کردم بر شما نعمتم را و راضی شدم برای شما دین اسلام را . مائده /3

قبول اُبوت و مولویت امیرالمومنین – علیه السلام - برای شخص مومن کامل شدن دین اوست و تمام شدن نعمت خدای متعال و رضایت او از دین انسان می باشد . حضرت زهرا – سلام الله علیها – به برخی از زن ها فرمودند:« خشنود گردانید پدران دینی خود را که محمد و علی – صلوات الله علیهما و الهما – باشند ، اگرچه به سخط و خشم پدران نسبی بی انجامد و راضی نشوید سخط پدران دینی خود را به رضایت پدران نسبی خود زیرا اگر بر پدران نسبی خود خشم گرفتید محمد و علی – علیهما السلام – به ثواب جزیی از هزار هزار جز ساعت طاعاتشان آن ها را راضی می گردانند . اما اگر بر پدران دینی خود بد کردید پدران نسبی شما قادر به خشنود کردن آن ها نمی باشند زیرا ثواب طاعات اهل دنیا برای دفع سخط آن دو کافی نیست » . بحار / ج23 / ص261 – تفسیر منسوب للعسگری ص344

دیگر این که پدر صاحب محبت دل انسان است اگر انسان قبول پدری امیر المومنین را بکند ، حب امیر المومنین که وسیله نجات از عذاب خدای متعال است برایش حاصل شده است . این معنای دیگر کلمه ولایت می باشد . این محبت زمینه ایمان به خدای متعال است . زمینه قبول خدای متعال است . لذا رسول الله بعد از اعلام ولایت امیر المومنین فرمودند : اللهم وال من والاه و عاد من عاداه . خدایا دوست بدار هر که او را دوست بدارد و دشمن بدار هر که با او دشمن است . دیگر این که انسان از پدرش استعانت می کند .کمک می خواهد . حوایجش را طلب می کند در عصر و زمانه ما همه پدر ها و مادرها نگران بچه های خودشان می باشند ، نگران تربیت و اخلاق و تدین بچه ها هستند . اگر پدر و مادر بدانند که فقط پدر و مادر نسبی فرزندشان هستند . و پدر حقیقی و دینی وجود مبارک و مقدس امیر المومنین است . فرزند را به دست او بسپارند . امیر المومنین را صاحب اختیار فرزندشان بدانند . سمت و سوی محبت قلبی فرزند را به طرف امیر المومنین سوق دهند و این پدر قدر قدرت را برای فرزند معرفی کنند و خلاصه نتیجه تربیتشان این بشود که فرزندم تو پدری داری که حتی از خودت به خودت صاحب اختیار تر است . پدری داری که باید با محبت به او زندگی کنی ، بخوابی ، راه بروی ، کار کنی ، ...

پدری داری که ولایت کاینات با اوست . او ولی خداست ، قدرت الله است ، ید الله است . قدرتی بالای دست او نیست هر چه می خواهی از او بخواه هر جا در زندگی به مشکل بر خورد کردی از پدر واقعی ات بخواه . او را تکیه گاه و پناه خودت قرار بده . با دوستان او دوست باش . با دشمنانش دشمن .

رسول الله – صلی الله علیه و اله – ضمن حدیثی به امیر المومنین اشاره کردند و فرمودند : ولی این ولی خداست پس دوستی و سر سپردگی و سر پر ستی او را بپذیر و دشمن این دشمن خداست پس با او دشمنی کن ولایت ( دوستی ، سرپرستی و سر سپردگی ) ولی این را بپذیر اگر چه قاتل پدرت و فرزندت باشد و با دشمنش دشمنی کن اگرچه پدرت و یا فرزندت باشد . بحار ج27 / 54 – ج66 ص236

در حدیث زیبایی امیر المومنین – علیه السلام – خود را و جای گاه و مقام خود را در مجموعه دین الهی معرفی می کنند ( حدیث مفاخره ) توضیح فرازهایی از آن که در متن هم آمده است .

- خدایا در این ایام الولایه در روزهای خوب غدیر دست ما را در دست پدرمان امیرالمومنین – علیه السلام – قرار بده .
- دردهای بی پدری ما را درمان بفرما .
- همین الآن و الساعه امر ظهور حجتت را امضا بفرما .
به روز شده: : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۱۸:۴۵
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  حضرت  علی  امیرالمومنین  پیامبر  ولایت  پدر 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
3 + 3 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه