• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه ربیع الاول » اول ربیع الاول مصادف با هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه، لیله المبیت، رحلت زینب بنت خزیمه، همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه، شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

اول ربیع الاول مصادف با هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه، لیله المبیت، رحلت زینب بنت خزیمه، همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه، شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۳/۹/۱۱ ۱۷:۰۳1036 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه ربیع الاول
1- هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه (مبدا تاریخ اسلام)
پس از آنکه کفار قریش از جریان بیعت دوم پیامبر آگاه شدند در صدد کشتن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برآمدند و برای انجام دادن این توطئه پیشنهاد ابوجهل مورد موافقت همه سران قریش قرار گرفت.

به همین دلیل از هر یک از طوائف قریش جوانی جنگ جو و دلیر برای این کار انتخاب شد تا آنها شبانه به خانه رسول خدا هجوم برده و به صورت دسته جمعی آن حضرت را به قتل برسانند. خداوند به وسیله ملک وحی جبرئیل پیامبر را از این توطئه آگاه کرد و به او دستور داد تا شبانه مکه را به قصد مدینه ترک کنند. این واقعه در اول ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد و بعدها به پیشنهاد امیرالمومنین علیه السلام واقعه هجرت پیامبر از مکه به مدینه مبدا تاریخ اسلام قرار گرفت.(1)
2- لیله المبیت
پیامبر اکرم در شب اول ربیع الاول سال سیزدهم بعثت به دستور پروردگار برای نجات از توطئه کفار قریش به جانب شهر مدینه هجرت کرد.

برای گمراه کردن کفار و مشرکین امیرمومنان علی علیه السلام در بستر پیامبر خوابیدند و بعد از آنکه جوانان قریش به منظور کشتن پیامبر داخل خانه آن حضرت شدند در کمال شگفتی با حضرت علی علیه السلام مواجه شدند و شکست خورده و ناکام از خانه پیامبر خارج شدند. بعد از این واقعه این آیه شریفه در شان امیرمومنان نازل شد سوره بقره آیه 207: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ.

3- رحلت زینب بنت خزیمه، همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه
جناب زینب بنت خزیمه پس از آنکه شوهر اولش در جنگ احد به شهادت رسید سعادت ازدواج با پیامبر گرامی اسلام را پیدا کرد که البته این ازدواج هم چند ماه بیشتر طول نکشید و آن جناب در اول ربیع الاول سال چهارم هجری قمری دار فانی را وداع گفت. لازم به ذکر است که این بانوی بزرگوار از کثرت مهربانی و اطعام و صدقه بر مسکینان، فقرا و درماندگان به ام المساکین شهرت یافته بود. (2)

4- شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

بنا بر روایتی در اولین روز ربیع الاول سال 260 هجری شهادت امام حسن عسکری علیه السلام واقع شد. آن امام غریب در 28 سالگی به دست معتمد عباسی مسموم شدند و به شهادت رسیدند و در کنار مرقد مطهر پدر بزرگوارشان امام هادی علیه السلام در سامرا به خاک سپرده شدند.(3)



--------------------------------------
منابع:
1-مصباح کفعمی ج 2 ص 596
2-اعلام الوری ج 1 ص 278
3-الارشاد جلد 2 صفحه 336

به روز شده: : ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ ۲۰:۳۸
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  شیعه  تقویم  ربیع  الاول  اول 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
1 + 4 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه