• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه جمادی الثانی » بیست و هفتم جمادی الثانی، شهادت سلطان علی بن محمد الباقر علیه السلام

بیست و هفتم جمادی الثانی، شهادت سلطان علی بن محمد الباقر علیه السلام

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۳/۷/۱۲ ۱۷:۴۴1475 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه جمادی الثانی
در این روز و در سال 116 هجری جناب ابوالحسن سلطان علی فرزند امام باقر(علیه السلام) در اردهال کاشان به شهادت رسید. عده ای از دوستان اهل بیت(علیه السلام) از اهالی چهل حصاران و فین کاشان نامه ای خدمت امام باقر(علیه السلام) نوشتند که چون ما از محضر شما دور هستیم، یکی از آقا زادگان خود را برای راهنمایی و تربیت ما و تعلیم احکام به جانب ما بفرستید.

آن حضرت فرزند بزرگ وار خود، جناب علی بن محمد(علیه السلام) را با رسولان فرستاده و روانه کاشان کردند و اسباب سفر آن حضرت را برادرش امام صادق(علیه السلام) فراهم نمودند.
هنگام ورود آن حضرت در فین حدود شش هزار نفر برای استقبال آمدند. حضرت مدتی در جاسب و خاوه مشغول هدایت مردم بودند و بیشتر در مسجد جامع کاشان (که فعلا در کهنه میدان واقع است) مشغول عبادت بودند و شیعیان برای ادای نماز جمعه خدمتش مشرف می شدند، و کرامات زیادی مشاهده می نمودند.

آن حضرت نامه هایی برای پدر بزرگ وارش به مدینه می فرستاد و حالات خود وشیعیان را بیان می فرمود. تا در سال 114 هجری خبر شهادت پدر بزرگ وارش به آن حضرت رسید و بعد از سه سال از شهادت پدر بزرگ وارش در سال 116 هجری قمری مخالفین آن حضرت را با عده ای از دوستان و موالیان و منسوبین به آن حضرت شهید کردند.

از آن جا که 27 جمادی الثانی در سال شهادت آن حضرت مصادف با 17 مهر ماه شمسی بوده، هر سال به مناسبت سالگرد آن حضرت در جمعه دوم مهر ماه مراسم قالی شویان همراه با عزاداری با شکوهی کنار قبر مطهرش برگزار می شود. (1)

هم اکنون در سرداب زیر ضریح مقدس آن حضرت، بدن مبارک حدود 100 نفر از آن شهدای بزرگ وار تازه و سالم است که مرحوم سید شهاب الدین مرعشی نجفی مشاهده فرموده اند. (2)


-------------------------------------------------
منابع:
1- مراقد المعارف،ج2،ص80.
2- به کتاب نور باهر تالیف محمد باقر مرندی و اجساد جاویدان به نقل از کسانی که همراه آیه الله مرعشی نجفی اجساد مطهر را زیارت کرده اند، مراجعه شود.
به روز شده: : ۱۳۹۴/۲/۱ ۱۵:۱۸
چاپ صفحه ارسال به دوستان
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
5 - 1 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه