• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » تقویم شیعه » ماه جمادی الثانی » بیست جمادی الثانی، ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها

بیست جمادی الثانی، ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها

تاریخ انتشار: : ۱۳۹۳/۷/۱۲ ۱۷:۲۸1174 مرتبه خوانده شده منتشر شده در شاخه: ماه جمادی الثانی
در چنین روزی حضرت حورا انسیه عذرا ام ابیها فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در سال پنجم بعثت در مکه مکرمه به دنیا آمد.(1) بنا بر قولی ولادت حضرت در دهم جمادی الاخر است. (2)
انعقاد نطفه فاطمه زهرا(سلام الله علیها)(3)
داستان انعقاد نطفه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مراحلی دارد که خلاصه ای از آن در زیر آورده می شود.

در شب معراج، خداوند سیبی به پیامبر(صلی الله علیه و آله) هدیه داد که از عظمت خلقت و بو و رنگ و زیبایی آن، ملایکه تعجب کردند. خداوند امر فرمود تا پیامبر(صلی الله علیه و آله) آن را میل کند. هنگامی که آن سیب را شکافت، نوری از آن درخشید. جبرییل گفت: بخور یا رسول الله، که این نور منصوره فاطمه(سلام الله علیها)، دختری است که از صلب تو خارج می شود.(4) در بعضی از روایات است که از رطب بهشتی هم خاتم الانبیا میل فرمودند. (5)

در 10 شعبان سال چهارم بعثت جبرییل بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) در ابطح نازل شد و فرمان کناره گیری از حضرت خدیجه(سلام الله علیها) را به مدت 40 روز (به عنوان مقدمه حمل حضرت زهرا سلام الله علیها) ابلاغ فرمود. (6)

با این که آن حضرت علاقه فراوانی به حضرت خدیجه(سلام الله علیها) داشت و این کار برای آن حضرت پر مشقت بود، ولی برای خدیجه(علیها سلام) پیغام داد که مدتی به منزل نمی آیم و به منزل فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) می روم. شب ها در را ببند و در بستر آسایش کن.

یامبر(صلی الله علیه و آله) شب ها به منزل فاطمه بنت اسد(علیها سلام) می آمد. هر شب هنگام افطار خرما، انگور و غذاهای بهشتی می آوردند. با آب بهشتی و حوله دست آن حضرت را شسته و تمیز می کردند. امیرالمومنین(علیه السلام) حسب دستور پیامبر(صلی الله علیه و آله) جلو در می نشست که کسی نیاید و در آن غذا با پیامبر(صلی الله علیه و آله) شریک شود.

در شب چهلم دستور رسید به خانه خدیجه(علیها سلام) برو؛ که خداوند به خود سوگند خورده که امشب، از صلب تو ذریه پاک و طیبه ای بیافریند. حضرت از جا برخاسته و به منزل خدیجه(علیها سلام) آمدند.

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) می فرماید: سوگند به آن کسی که آسمان را بر افراشته، آب را از زمین جوشانیده، حضرت از من دور نشده بود که من سنگینی وجود فاطمه(سلام الله علیها) را در خود احساس کردم. (7)

دوران بارداری خدیجه(سلام الله علیها)
هنگامی که حضرت خدیجه(سلام الله علیها) دوران آبستنی خود را می گذراند، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از داخل شکم با مادر صحبت می فرمود و او را دل داری می داد، به صبر و پایداری دعوت می فرمود.

پیامبر(صلی الله علیه و آله) به خدیجه(سلام الله علیها) فرمود: جبرییل به من بشارت داد که این مولود دختر است، و او موجودی پاک و با برکت است. خداوند متعال نسل و ذریه مرا از او قرار می دهد، و از نسل او امامانی در امت قرار خواهد داد که بعد از پایان یافتن وحی او، جانشینانش در روی زمین باشند. هنگام ظاهر شدن آثار وضع حمل، سراق زنان قریش فرستادند، ولی کسی برای کمک نیامد، چرا که این ها راضی به ازدواج حضرت خدیجه(سلام الله علیها) با پیامبر نبودند و خدیجه(سلام الله علیها) از برخورد آن ها غم ناک شد.

در همین حال چهار زن بلند بالا که شبیه زنان بنی هاشم بودند، بر او وارد شدند. یکی از آنان به او گفت ای خدیجه، غمگین مباش که ما فرستادگان پروردگار تو هستیم. ما خواهران توایم، من ساره هستم و این آسیه دختر مزاحم و هم نشین تو در بهشت و این مریم دختر عمران و این صفورا دختر شعیب است. خداوند ما را نزد تو فرستاده تا در کارهای مربوط به زنان به تو کمک کنیم. (8)

یکی در سمت راست او و دیگری در سمت چپش و سومی پیش روی آن حضرت و چهارمی پشت سر او نشستند.
حضرت زهرا(سلام الله علیها) به دنیا آمد.

علیا مخدره خدیجه کبری (علیها سلام)، حضرت فاطمه زهرا را پاک و پاکیزه بر روی زمین نهاد. در این هنگام نوری از وجودش درخشید که تمام خانه های مکه را روشن کرد، و این نور در شرق و غرب درخشش نمود. بانویی که پیش روی خدیجه(سلام الله علیها) بود، حضرت زهرا(سلام الله علیها) را برداشت و با آب کوثر شست و شو داد و پارچه سفیدی را که از شیر سفیدتر و از مشک و عنبر خوش بو تر بود بیرون آورد.

یکی را بر بدن او پیچیده و دیگری را بر سرش انداخت و سپس از او خواست که سخن بگوید. حضرت فاطمه(سلام الله علیها) لب به سخن گشود و فرمود: اشهد ان لا اله الا الله و ان ابی رسول الله سید النبیا و ان بعلی سید الاوصیا و ان ولدی سید الاسباط: گواهی می دهم که جز الله خدایی نیست و پدرم فرستاده خدا و سرور پیامبران است، و شوهرم سرور جانشینان و فرزندانم آقای نوادگان و ابساط هستند. بعد بر یکایک آنان سلام کرده و هر یک را به اسم صدا زد.

آنان بر چهره او تبسم کردند و حورالعین و بهشتیان یک دیگر را به ولادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بشارت دادند. در آسمان نوری درخشان پدید آمد که ملایکه تا آن روز چنان نوری ندیده بودند .

لذا نام آن حضرت را زهرا(سلام الله علیها) گذاشتند. بانویی که پیش روی خدیجه(سلام الله علیها) نشسته، به خدیجه گفت: او را پاک، پاکیزه، آراسته و با برکت در بر گیر که در نسل و ذریه اش برکت قرار داده شده است. خدیجه(سلام الله علیها) حضرت را با شادی و خشنودی از دست او گرفتند، سینه در دهانش گذارده و دهان او را پر از شیر کرد و این گونه بود که فاطمه(سلام الله علیها) رشد جسمی خود را آغاز کرد.


-------------------------------------------
منابع:
1- کافی،ج1،ص381. اعلام الورای،ج1،ص290. تاریخ الائمه،ص4. کشف الغمه،ج1،ص449. فیض العلام،ص273. العدد القویه،ص219. مصباح کفعمی،ج2،ص597. مصباح المتهجد،ص732. بحار الانوار،ج95،ص196،ج97،ص199. عوالم العلوم. سیده النسا فاطمه الزهرا،ج1،ص66. ریاحین الشریعه،ج1،ص59. بحارالانوار،ج43،ص14و10. مستدرک سفیه. بحار الانوار،ج2،ص85.
2- بحار النوار،ج97،ص202.
3- بحار الانوار،ج2،ص18. تفسیر فرات کوفی،ص321. معانی الاخبار،ص396. ذخائر العقبی،ص36. تفسیر برهان،ج2،ص292. توحید صدوق،ص118. امامی صدوق،ص373. عوالم العلوم،ج11،ص10. دلائل الامامه،ص52. علل الشرائع،ج1،ص183.
4- بحار الانوار،ج2،ص42. بیت الحزان،ص7. عوالم العلوم،ج فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)،ج1،ص36.
5- عوالم العلوم،ج فاطمه الزهرا،ج1،ص37.
6- قلائد النحور،ج شعبان،ص398.
7- بحار الانوار،ج16،ص78.
8- بحار الانوار،ج16،ص80.


به روز شده: : ۱۳۹۴/۱/۲۵ ۲۱:۴۵
چاپ صفحه ارسال به دوستان
برچسب‌ها:  حضرت  ولادت  شیعه  تقویم  زهرا  الثانی  جمادی  بیست 
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*
8 - 0 = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه