• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
نکته نهم و دهم از غدیر
26 صدا از romaysa
تاریخ ارسال : ۱۳۹۳/۵/۱۸
ارسال شده توسط : romaysa
2461 مرتبه دیده شده
امتیاز : 0.0 (0 رای)
نظر (0)
شماره صدا : 138
 حجم صدا: 5.54 مگابایت
 مدت زمان: 06:02
بسم الله الرحمن الرحیم

نکته نهم این است: آیا امامان دیگر در احتجاجات خود به خطبه غدیر به ویژه به متن مفصل و حاضری که شما در به اصطلاح در کتاب سروش آفتاب و یا در پیام غدیر پیام نگار آوردید، آیا این خطبه مفصل را ائمه هم استدلال کرده اند؟ در جواب می گوییم آری. امامان و اصحاب امامان مکرر و متعدد به حدیث غدیر استدلال کرده اند.

در این باره می توانیم به کتاب الغدیر علامه امینی و خطابه در آیینه اسناد، نوشته آقای انصاری و اسرار غدیر آقای انصاری که هر دوی اینها فارسی اند مراجعه کنید و آنها را ببینید. و در این به اصطلاح جریان ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین مکرر در مکرر به حدیث غدیر استدلال کردند که کسانی که می خواهند هم به عربی بیشتر در غدیر و هم به فارسی در خطابه غدیر در آیینه اسناد و اسرار غدیر می توانند مراجعه بفرمایند.
و ائمه مکرر در خود اسرار غدیر آقای انصاری احادیث اش را از بحار و دیگر کتب رفرنس آورده اند که ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین استدلال کردند.

مثلا از جمله امام حسین علیه السلام یک سال پیش از واقعه عاشورا و در قبل از مرگ معاویه در منی و در موسم حج که بیش از 700 نفر از مردان و زنان بنی هاشم و انصار و عمدتا از تابعین و حدود 200 نفر اصحاب پیغمبر بودند، حضرت امام حسین علیه السلام در موسم منی ایستادند، خطبه ای را ایراد کردند و بعد از ستایش خدا فرمودند: به خدا سوگندتان می دهم، آیا می دانید پیغمبر علی را در رور غدیر معرفی کرد؟ و اعلام و ولایت و سرپرستی او را فرمود و افزودند که این خبر را شاهدان به غایبان برسانند.

حاضران در منی به امام حسین علیه السلام لبیک گفتند. گفتند به خدا قسم خدا شاهد است آری ما شنیده ایم. حضرت سجاد و حضرت باقر و سایر ائمه در موارد گوناگون به این خطبه استدلال کردند که در کتاب احتجاج طبرسی و در کتاب الیقین سید بن طاووس و روضة الواعظین ابن فتال نیشابوری و دیگر کتاب این استدلالات ائمه آمده است.

نکته دهم این است که می پرسند از ما، چرا پیش از کتاب احتجاج و روضة الواعظین ابن فتال نیشابوری که در قرن پنجم نوشته شده در قرن های قبلی در کتاب ها داستان خطبه غدیر نقل نشده؟!

مخصوصا افرادی مانند کلینی، شیخ صدوق و شیخ مفید و امثال اینها چرا در کتاب های خودشان این خطبه را نیاوردند؟
پاسخ: نقل نکردن افرادی مطلبی را دلیل بر بطلان و غلط بودن آن مطلب نیست، چرا؟

برای این ملاک صحت حدیث اتصال سلسله سند است. اگر سلسله سندش متصل است ولو اینکه کتاب های قبلی نقل نکردند دلیل بر ضعف این نمی شود چرا که سلسله اتصال سند خطابه تا معصومین هست و در دسترس هست. بخصوص که روایت حذیفه و زید بن ارقم در اکثر متن با روایت معصوم که حضرت باقر علیه السلام است منطبق است. این نکته اول، نکته دوم: دانشمندان متقدم به خاطر محدودیت و محدودیت شیعه و محدودیت کتابخانه ها و عدم دسترسی به کتابخانه ها به برخی از احادیث دست نیافته اند ولی بعدی ها که آمدند چون جستجو کردند و امکاناتشان بیشتر بوده دستیابی پیدا کردند.

نکته سوم این است که مقدار زیادی از احادیث به خاطر تقیه و شرایط سخت شیعه توسط گروهی از محدثان نقل نشده و آنها در شرایط سختی بودند. دانشمندانی چون کلینی و مفید که در بغداد زندگی می کردند در میان مخالفان و در محل حکومت خلفا، آنجا یعنی پایتخت خلفا بوده و خیلی آنجا را کنترل می کردند، لذا برایشان مشکل ایجاد می کردند. اما دانشمندان شیعه چه بسیار کتاب ها تالیف نمودند که به مرور زمان در دستخوش فقدان و آتش سوزی بودند. مگر تمام تاریخ ننوشته اند که به خاطر لج شیعه و مخالفت با شیعه در بغداد حمله کردند و به خانه شیعیان، از جمله به منزل و کتابخانه بزرگ تاریخی شیخ طوسی و آنجا را آتش زدند که همین مسئله باعث شد که شیخ طوسی از بغداد کوچ کند به نجف و در نجف به اصطلاح حوزه علمیه نجف را تاسیس کند که تا امروز هم هنوز ادامه دارد. پس بنابراین کتاب هایی بوده و از بین رفته و مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی معروف به الذریعه که در تصانیف شیعه یعنی در نوشته های شیعه دانشمندان شیعه این کتاب ها را روایت کرده و آدرس داده و اسمش را برده.

Input audio code in your website:

تاریخ ارسال:۱۳۹۳/۵/۱۴
2700 بازدید
تاریخ ارسال:۱۳۹۳/۵/۱۱
2528 بازدید
تاریخ ارسال:۱۳۹۳/۳/۳۱
2659 بازدید
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

برترین صدا ها